Ford - 1

Ford is een relatieve nieuwkomer als het gaat om elektrische auto’s. In 2020 zal het bedrijf een Mustang-afgeleide SUV tonen, zo bleek uit een presentatie van het bedrijf in Amsterdam.

Ford heeft zich de afgelopen jaren beperkt tot een aantal hybride-auto’s, een volledig elektrisch aanbod had het bedrijf nog niet. Voorlopig lijkt dat ook nog niet het geval te zijn. Ford gaf op een persconferentie in Amsterdam wel het startsein voor deze wijziging. Er zal 10 miljard dollar in de ontwikkeling van elektrische technologie worden gestoken, een serieuze investering dus. Als eerst zal er een Mustang-afgeleide elektrische auto verschijnen, met een maximale range van 600 km. De auto wordt intern ontwikkeld onder de Mach 1-naam en werd tijdens de Detroit Auto Show voor het eerst genoemd. In 2020 zullen we de auto in het echt kunnen zien, ook ditmaal blijft het bij teasers.

Volgens Ford moet de auto een WLTP-range krijgen van 370 miles, ongeveer 600 km. Daarmee zet Ford zijn voeten stevig in de aarde tegenover de concurrentie uit de hoek van Tesla. Het bedrijf van Elon Musk was tot op heden het enige bedrijf om boven de 300 miles uit te komen. Al kan je wel wat vraagtekens zetten bij de huidige range van 370 miles. Deze range is berekend op basis van de Europese WTLP-norm (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Voor elektrische auto’s is de norm weliswaar nauwkeuriger vergeleken met de oude standaard, maar nog niet volledig accuraat. Het is wachten op cijfers van het Amerikaanse EPA (Enviromental Protection Agency) voor een range die dichter bij de range in de praktijk zal geraken.

Kan Ford winnen van de concurrentie?

Als de SUV in 2020 op de markt komt zal het moeite hebben om nog tegen de concurrentie op te kunnen boksen. De auto moet het natuurlijk al opnemen tegen (meerdere) opties van Tesla, maar ook Porsche, Kia, Hyundai, Mercedes-Benz, Audi en Jaguar staan niet stil. Toch kan de Mustang-afgeleide elektrische-SUV een succes voor Ford opleveren. Een succes waar het bedrijf naarstig naar op zoek is na de ontslagen van het vorige jaar. Over de aandrijving van de auto is vooralsnog niks te zeggen, dat geldt ook voor het algehele uiterlijk van de auto. Het zal ook pas over één jaar echt te zeggen zijn of Ford een succes in handen heeft, of dat het beter kan beginnen met het elektrificeren van andere auto’s.