YouTube Kids

YouTube overweegt momenteel extra stappen te nemen om kinderen beter te beschermen tegen gevoelige content op hun videoplatform.

Begin maart besloot YouTube al om de reacties uit te schakelen onder video’s met jonge kinderen, omdat deze vaak seksueel getint waren. Het ging toen om miljoenen video’s, maar het was duidelijk dat er nog meer werk aan de winkel was voor de videowebsite, want desondanks de wijzigingen namen grote adverteerders zoals Disney en Epic Games al afstand van het platform. YouTube zou nu overwegen een grote stap in de goede richting nemen door alle op kinderen gerichte video’s naar de YouTube Kids-app te verplaatsen.

Aanstootgevende video’s

De beslissing zou moeten helpen om kinderen te beschermen tegen aanstootgevende videos, die momenteel nog steeds kunnen getoond worden in de suggesties op het einde van een video of in de sidebar. YouTube overweegt ook nog om de autoplay functie uit te schakelen bij op kinderen gerichte video’s. Beide opties zullen het bedrijf hoe dan ook advertentie-inkomsten kosten, maar het is in verhouding een kleine prijs om te betalen.

Google CEO volgt op

Let wel dat het nog niet zeker is dat YouTube deze beslissingen effectief gaat doorvoeren. Een YouTube-verantwoordelijke liet aan Engadget weten dat het bedrijf op elk moment veel ideeën overweegt, maar deze niet altijd worden geïmplementeerd. Google CEO Sundar Pichai zou de situatie echter wel persoonlijk opvolgen en als YouTube zelf niet de juiste keuzes maakt, heeft hij de mogelijkheid om dat wel te doen.

Gerelateerde artikelen

YouTube verliest grote adverteerders zoals Disney en Nestlé

Disney, McDonald's, Nestlé,.. Het zijn maar enkele namen die zich terugtrekken van YouTube nadat hun advertenties verschenen bij video's met kindermisbruik.