Nieuws

Netflix ziet serieuze vertraging in groei

Netflix komt naar buiten met negatieve cijfers, voor het eerst sinds 2011 heeft de dienst minder betalende klanten aangetrokken dan voorzien.

Disney en Apple TV+ komen pas uit in het najaar, toch zou Netflix nu al de gevolgen van zijn opkomende concurrenten voelen. Het is natuurlijk gemakkelijk om de schuld op een ander te steken, want CEO Reed Hastings zou beter eens in eigen boezem kijken en twee keer nadenken wanneer hij de abonnementsprijzen omhoog trekt.

Slappe groei

Netflix leerde in het tweede kwartaal van dit jaar 2.7 miljoen nieuwe betalende klanten kennen. Dat klinkt als een enorm cijfer, maar als je weet dat het doel 5 miljoen was lijkt er toch iets fout te zitten. Vooral omdat de streamingdienst in het eerste kwartaal van 2019 nog zo’n 10 miljoen betalende klanten wist te strikken.

Helaas is dat niet het enige negatieve cijfer. De Amerikaanse streamingsdienst zal in heel 2019 zo’n 3.5 miljard aan cash verliezen door investeringen in nieuwe content. Want zonder content is er geen Netflix. Het bedrijf hoopt in het derde kwartaal wel zo’n 7 miljoen nieuwe klanten binnen te halen. Een overschatting of een berekende kans? Geen idee. CEO Reed Hastings hoopt in ieder geval in het derde kwartaal weer succes te halen door nieuwe seizoenen van Stranger Things en La Casa de Papel.

Stevige slag op Wall Street

Intussen kelderde wel de koers van het Netflix-aandeel op Wall Street met zo’n 10%. Echter moet dat wel genuanceerd worden, de terugval van deze koers is een kortetermijneffect en zal in de toekomst hopelijk terug stijgen. Het gebeurt vaak dat technologiebedrijven een plotse terugval zien in de waarde van hun aandelen. Het bedrijf is er ook van overtuigd dat het de komende jaren al deze intensieve uitgaven gaat terugverdienen.

Netflix in de wereld

Over het algemeen doet Netflix het nog steeds heel goed. In acht jaar tijd is de streamingdienst wereldwijd van 1.5 miljoen naar 91.5 miljoen klanten gestegen. Een stevige groeispurt dus. Om de hoek loeren wel nieuwe concurrenten als Disney en Apple TV+. Al zal die laatste niet meteen een directe concurrent zijn voor het streamingplatform aangezien de content van Apple TV+ een andere focus zal hebben.

Disney daarentegen maakt wel een grotere kans. Het heeft uiteraard al een stevige portefeuille vol populaire films. Ondertussen werkt ook HBO aan een nieuw streamingplatform, de videostreaming-wereld zit dus zeker niet stil.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business