Facebook

Facebook gaat de identiteitscontrole van organisaties die politieke advertenties op Facebook willen plaatsen een stuk versterken.

Advertentie

Momenteel werden politieke advertenties op Facebook al gecontroleerd via een identiteitscontrole, maar die bleek nog steeds omzeilbaar te zijn. Vanaf nu zullen organisaties die op Instagram of Facebook willen adverteren voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen, aan strengere controles onderworpen worden.

Facebook vs misleidende ads

Vanaf heden moeten organisaties zich officieel laten verifiëren bij Facebook. Op die manier worden ze gelabeld als een ‘bevestigde organisatie’. Die nieuwe manier van werken is onderdeel van de strengere identiteitscontrole in de strijd tegen fake of misleidende pagina’s/organisaties die eigenlijk niet echt bestaan.

Al bij de tussentijdse verkiezingen van 2018 werd de controle strenger gemaakt. Adverteerders moesten toen ook hun identiteit laten controleren. Maar die aanpak bleek niet helemaal waterdicht. In verschillende media verschenen toen manieren om de controles van Facebook te omzeilen, zo bleef het probleem rond misleidende advertenties alsnog bestaan.

Europese verkiezingen

In de Verenigde Staten was het probleem rond fake pagina’s en advertenties redelijk groot en gekend. Maar ook bij ons, in Europa was het niet anders. Momenteel wordt het systeem echter alleen in de Verenigde Staten toegepast. Maar het socialemediaplatform zou momenteel bekijken hoe het per land een aanpak kan invoeren. Wellicht zal het bedrijf bij de volgende Europese Verkiezingen een gelijkaardig systeem invoeren om valse advertenties te vermijden.

Mark Coucke en co.

In België kennen we het concept van misleidende advertenties ondertussen ook. Vorige week nog kwam de bekende ondernemer Mark Coucke naar buiten met het verhaal dat criminele adverteerders foto’s van de man misbruiken met misleidende uitspraken. Zo zouden intussen toch al verschillende mensen op de advertenties hebben geklikt en zelfs 500 euro betaald hebben in sommige gevallen.