Zeggen dat de Apple Watch het goed doet, is een understatement. Zelfs alle Zwitserse horlogefabrikanten samen zouden minder horloges verkopen.

Apple is de onbetwistbare leider binnen de smartwatch markt. Uit de meest recente cijfers van Strategy Analytics bleek dat de Apple Watch een marktaandeel van bijna 50% had na het derde kwartaal van 2019. Concurrerende merken zoals Samsung en Fitbit komen met een marktaandeel van een goede 10% nog niet eens in de buurt van Apple.

Toch zijn exacte verkoopcijfers voor de Apple Watch niet bekend. Apple maakt deze immers zelf niet bekend in zijn kwartaalrapporten. De cijfers van Strategy Analytics zijn daarom ook maar een schatting, gebaseerd op data van (online) retailers. Toch scheppen ze al bij al een vrij betrouwbaar beeld van hoe de verhoudingen binnen de markt liggen.

Apple vs Zwitserland

Gisteren publiceerde datzelfde Strategy Analytics nieuwe en zeer opvallende cijfers over de Apple Watch. De verkoopcijfers van de Apple Watch werden vergeleken met die van de volledige Zwitserse horloge-industrie. Zwitserland en horloges, het is een stereotiep dat al eeuwen meegaat. Enkele van de bekendste merken die daaronder vallen zijn Rolex, Swatch en TAG Heuer, stuk voor stuk ronkende namen in de horloge-industrie.

Maar uit de cijfers blijkt dat Apple niet enkel dominant is binnen de smartwatch markt, maar de volledige horlogemarkt. Alle bekende Zwitserse merken werden als hun verkoopcijfers werden samengeteld, nog afgetroefd door Apple. In heel 2019 werden meer dan 30 miljoen stuks van de Apple Watch verkocht. De Zwitserse horlogefabrikanten verkochten tezamen net meer dan 21 miljoen horloges. Het gebeurde in 2017 al wel eens dat in een kwartaalrapport Apple de Zwitsers de loef afstak, maar dat over een heel jaar gebeurd, is een unicum.

Want vorig jaar waren de rollen immers nog omgekeerd. De verschillende groeicurves zijn dan ook zeer frappant. De verkoop van Apple Watch steeg met 30% in 2019 ten aanzien van 2018. Klassiek Zwitserse horloges daarentegen zagen hun verkoop met 13% dalen. Volgens de analisten van Strategy Analytics voelen jongere generaties zich niet meer aangesproken tot klassieke horloges. De technologie die smartwatches bezitten sluiten veel beter aan op hun noden, omwille van de integratie die mogelijk is met andere apparaten die ze bezitten. Apple heeft ook een veel uitgebreider verkoopkanaal dan de Zwitserse fabrikanten. Als Zwitserland symbool wil blijven staan voor kwaliteitsvolle horloges, dan tikt de tijd voor de horlogefabrikanten.

Bron: Strategy Analytics