De mobiele streamingdienst Quibi is vooral bedoeld om korte video’s ‘on the go’ te bekijken. Het wil een uitdager voor YouTube zijn.

Update (08/04): Volgens cijfers van het analysebureau Sensor Towers werd Quibi 300.000 keer gedownload op zijn eerste dag in App Store en Google Play. Ter vergelijking: Disney+ werd meer dan 4 miljoen keer gedownload op zijn eerste dag. Het overgrote deel van de downloads komt via de App Store, waar de app actief gepromoot werd.

De al redelijk volle streamingmarkt heeft er sinds gisteren een nieuwe speler bij: Quibi. Quibi is een mobiele streamingdienst, die zich vooral wil onderscheiden door het aanbieden van korte video’s van minder dan 10 minuten. De naam is een afgeleide van ‘quick bits’.

Quibi is een zeer ambitieus platform dat werd aangekondigd als dé nieuwe streamingdienst voor de jonge, mobiele generatie. Het succes van bijvoorbeeld TikTok toonde al aan dat die zich sterk aangetrokken door korte content die snel geconsumeerd kan worden. Quibi wil dan ook vooral een platform zijn dat jongeren ‘on the go’ gebruiken.

Grote namen

De mensen die achter Quibi zitten, vormen een heus sterrenensemble. De oprichters zijn ook niet de minste. Jefrrey Katzenberg was jarenlang in dienst van Disney, en is onder andere medeoprichter van Dreamworks. Ook voormalig e-Bay topvrouw Meg Whitman is geestesmoeder van het project. Zij wisten bij hun investeerders een kapitaalinjectie van 2 miljard dollar los te weken om het platform uit de grond te stampen.

En dat geld hebben ze goed gebruikt, want op Quibi zal je heel wat grote namen tegenkomen in de video’s. Enkele bekende acteurs zoals Dwayne Johnson, Idriss Elba, Reese Whitherspoon en Chrissy Teigen lieten zich verleiden. Zelfs beroemde regisseurs zoals Steven Spielberg en Guillermo del Toro lieten zich overhalen om video’s te regisseren voor Quibi.

Dwayne Johnson is één van de sterren die Quibi moet lanceren.

Moeizame start

Maar ondanks al die grote namen heeft Quibi het grote publiek nog niet weten overtuigen. Al sinds de aankondiging heersen er de nodige twijfels rond het platform. Het lijkt vooral een concurrent te gaan worden voor YouTube, waar korte videocontent ook het beste scoort. Het enige verschil is dat YouTube gratis is, en Quibi werkt met abonnementen van €5 per maand.

Ook de timing van lancering lijkt niet zo gelukkig gekozen. Het doelpubliek tot wie Quibi zich richt, is gedwongen om de komende weken thuis door te brengen. Aan een streamingplatform voor ‘on the go’ heb je dus eigenlijk niet zo veel op dit moment. De start van Quibi heeft dan nog niet echt voor een schok gezorgd in het streaminglandschap. Kan deze nieuwe speler zich doorzetten tussen de gevestigde waarden?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here