De activisten die de advertentieboycot organiseren, zijn nog niet voldoende overtuigd dat Zuckerberg en Facebook bereid zijn racisme effectiever te bestrijden.

De advertentieboycot tegen Facebook is onderdeel van de campagne ‘Stop Hate for Profit’ en wordt georganiseerd door een collectief van Amerikaanse mensenrechtenorganisaties. In de nasleep van het overlijden van George Floyd dat een golf van protesten tegen racisme in gang zette, eisen de activisten dat Facebook meer stappen onderneemt om racisme en discriminatie op zijn platform te bestrijden. Op de website van de campagne kan je een online petitie onderteken. De actie is ondertussen al een maand aan de gang.

Om Facebook onder druk te zetten, kondigden heel wat bedrijven aan hun advertentiecampagnes via Facebook en Instagram tijdelijk stop te zetten, voor minstens de maand juli. Daar zitten grote namen bij, zoals Coca-cola, Unilever en Verizon. De lijst van bedrijven die deelnemen bedraagt ondertussen al 970. Een volledig overzicht kan hier geraadpleegd worden.

In een poging de plooien glad te strijken, hield Zuckerberg samen met zijn operationeel directeur Sheryl Sandberg een virtueel overleg. Maar tot een overeenkomst kwam het niet. De activisten zeiden in een statement dat Facebook nog te weinig concrete acties klaar heeft om racisme te bestrijden, en het ontbreekt hen ook aan een tijdplan. Daarnaast vonden onware samenzweringstheorieën over de dood van George Floyd vlotjes hun weg naar het platform. De meeting was in zijn geheel ‘teleurstellend’.

Wat vindt Facebook?

Natuurlijk is het ook interessant om te horen wat het standpunt van Facebook luidt. De woordvoerder van het bedrijf Andy Stone reageerde na de meeting op Twitter. Daarin zegt hij dat Facebook de meeting vooral als een interessante opportuniteit zag om de standpunten van de activisten te horen. Volgens Stone is de strijd tegen racisme ook voor Facebook een topprioriteit. Stone somt ook enkele maatregelen op die Facebook al nam, zoals het verwijderen van extreemrechtse advertenties en groepen, en het lanceren van een verkiezingsinformatiecentrum. Vandaag brengt het een rapport uit waarin het mensenrechtenbeleid voor de komende twee jaar wordt uitgelegd.

Toch is het maar af te wachten of Zuckerberg echt drastische ingrepen gaat doorvoeren. De CEO laat zich ook niet makkelijk onder druk zetten. Toen medewerkers van Facebook een spontane stakingsactie opzetten om te protesteren tegen enkele posts van Trump, was Zuckerberg niet bereid naar hun eisen te luisteren. De advertentieboycot zet hem wel in een lastige positie, want advertenties zijn een belangrijke bron van inkomsten voor het bedrijf. Vorig jaar telde Facebook op zijn verschillende platformen 8 miljoen actieve adverteerders die goed waren voor 270 miljard advertentiedollars (bron: CNET). Ook de mogelijke reputatieschade kan nefast zijn. Al vreest Zuckerberg daar niet zo voor: enkele dagen geleden zei hij dat de adverteerders wel snel zouden terugkeren.

Het einde is nog niet in zicht

Maar daar moet Zuckerberg toch niet te zeker van zijn. Uit taal van de activisten blijkt allerminst dat ze snel hun campagne zullen stopzetten. Sterker nog, ze willen ook bedrijven buiten Amerika aansporen om zich aan te sluiten bij de advertentieboycot. Het laatste woord hierover is nog niet geschreven.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here