PS5-controller heeft verhoogde batterijcapaciteit van 1560 mAh
Slechts enkele dagen nadat we renders van de Xbox Series X-controller te zien kregen op Twitter, zijn op hetzelfde medium onuitgegeven beelden van de PlayStation 5-controller verschenen. Die werden geplaatst door een gebruiker met de naam Galaxyrain666, die beweert al een korte hands-on test met de controller uitgevoerd te hebben.
Op de foto’s merken we op dat de DualSense 5 zoals de controller zal heten een stuk groter is dan de PlayStation 4-controller DualShock 4. Een verklaring daarvoor kan de grote batterij zijn die in de controller zit. De beperkte batterijcapaciteit was toch wel één van de grote pijnpunten van de DualShock 4. De eerste versies van de controller hadden een capaciteit van slechts 800 mAH, de batterijcapaciteit werd later nog uitgebreid naar 1000 mAH. Maar zelfs na die uitbreiding kwam je zelden verder dan 8 uur gamen met één oplaadbeurt, en moest je je controller voortdurend opladen.
Meer batterijcapaciteit
De DualSense 5 zal een batterijcapaciteit van 1560 mAh hebben. Hoeveel uren spelplezier je dat oplevert is nog niet exact te zeggen, en hangt ook altijd wat af van de staat van de accu en hoe energie-efficiënt een controller is. Batterijcapaciteit van de controllers is één van de onderdelen waarin Microsoft Sony aftroeft.
Hoewel Xbox-controllers geen ingebouwde accu hebben, je steekt er aa-batterijen in of koopt een accu, kan de capaciteit opgedreven worden tot 20 uur. Ook Nintendo doet hier een stuk beter. De controller van de Switch mag dan met 1300 mAh ook geen heel uitgebreide batterijcapaciteit hebben, de controller kan wel ongeveer 40 uur mee. DualSense 5 zal de kloof proberen te verkleinen. GalaxyRain666 vermoed dat ook snelladen tot 1500 mAh ondersteund wordt, maar heeft dit nog niet in de praktijk kunnen uittesten.
De eerste indrukken van de twitteraar luiden dat de joystick qua gevoel niet zo veel verschilt als die van DualShock 4, maar dat de knoppen wel veel betere feedback geven. Sony zette voor deze controller sterk in op het verbeteren van de game-ervaring. Enkele nieuwigheden die geïntroduceerd worden zijn haptische feedback en adaptive triggers.