Facebook wil ons een supergehoor geven via een AR-bril. Geluid zal zo realistisch mogelijk toekomen in een oortje met noise-canceling.

“Wat? Ik versta u niet.” Facebook wil daar een einde aan maken. Drukke, rumoerige omgevingen waarin we elkaar niet verstaan en vaak moeite hebben om een gesprek te voeren zijn voor Facebook binnenkort verleden tijd. Facebook Reality Labs Research heeft een audioteam samengesteld om te werken aan ‘slimme audio’.

Facebook wil zo ‘het menselijke gehoor heruitvinden’. Naast het verbeteren van ons gehoor in rumoerige situaties wil het bovendien ook virtuele geluiden maken die niet te onderscheiden zouden kunnen zijn van echte, natuurlijke geluiden.

Augmented Reality

Het bedrijf is van plan om deze slimme audio te gebruiken in AR-brillen en VR-headsets. Toegepast op een AR-bril zou het via een microfoon, en met behulp van aanwijzingen uit de omgeving, net die geluiden die belangrijk zijn kunnen aanvoeren via een oortje met noise canceling. Zo kan het de stem van je gesprekspartner versterken terwijl het storend omgevingsgeluid verzacht.

Deze contextuele aanwijzingen kunnen gehaald worden uit andere functies van de AR-brillen, zoals eye-tracking camera’s en richtingssensoren. Zo bepaalt de bril waar de audiobron waarop jij je probeert te focussen zich bevindt.

Natuurlijk geluid

Bijkomend wil het de stem van je gesprekspartner, opgepikt door een microfoon, zo natuurlijk mogelijk laten overkomen. Facebook noemt het ‘audio presence’, het gevoel dat de bron van een virtueel geluid ook echt aanwezig is in de ruimte en dat het niet te onderscheiden valt van de echte bron.

Wanneer natuurlijk geluid ons bereikt wordt dit sneller opgepikt door het ene dan het andere oor, elk met een ander volume. Invloeden uit de omgeving en de vorm van je oor bepalen bovendien hoe een geluid je hersenen zal bereiken. Door deze factoren na te bootsen kan geluid zo realistisch mogelijk geïmiteerd worden.

Virtual Reality

Dat de audiotechnologie binnenkort ook zal toegepast worden op VR-headsets als de Oculus Quest is niet onwaarschijnlijk. Deze ‘audio presence’ kan een VR-beleving ook aanzienlijk verbeteren. Door het geluid zo natuurlijk mogelijk te maken kan een VR-beleving nog realistischer worden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here