Fleets zijn tweets die na 24 uur automatisch zouden moeten verdwijnen, maar door een bug in het systeem doen ze dat niet.

Advertentie

Twitter rolde afgelopen vrijdag de nieuwe ‘Fleets’-functie globaal uit. Met de fleets wil Twitter meespringen op de kar van vluchtige content, waar andere sociale media zoals Facebook, Instagram en Snapchat al enkele jaren succes mee hebben weten boeken. Vooral jongeren lijken hier dol op te zijn. Het concept van fleets is dan ook min of meer identiek aan dat van Instagram- en Snapchatverhalen. Je kan de functie in de mobiele app gebruiken als je de laatste update downloadt.

Met fleets kan je een tweet opstellen die na 24 uur automatisch verwijderd wordt uit de nieuwsfeed. Omdat de functie nog in een experimentele fase zit, zijn de mogelijkheden op dit moment nog eerder beperkt. Een verdwijnende tweet kan voorlopig een tekst en optioneel nog een afbeelding of video bevatten. GIFjes posten met fleets kan voorlopig nog niet, al zal Twitter de functie wel nog uitbreiden als deze voldoende gebruikt wordt.

Ook de weergave van fleets doet denken aan andere sociale media, want ze verschijnen bovenaan je nieuwsfeed. Je kan ze bekijken door er op te klikken en te reageren. De verzender van de fleet krijgt die reactie dan aan als een privébericht, ook dat is overgenomen van andere sociale media. Je hebt wel de mogelijkheid om je fleet na 24 uur nog als een gewone tweet te delen als je ze toch niet helemaal wil laten verdwijnen.

Twitter fleets
Afbeelding: Twitter

Hocus pocus

Maar de eerste testen met fleets zijn niet helemaal geslaagd. Tijdens de eerste dagen van de globale uitrol bleek duidelijk dat de functie voorlopig nog een experiment is. De verdwijnende tweets doen namelijk niet wat hen zo speciaal maakt: ze verdwijnen niet. Gebruikers stelden vast dat hun fleets ook na 24 uur nog zichtbaar waren in hun nieuwsfeed.

Twitter verklaart aan TechCrunch dat dit kwam door een bug in hun opslagsysteem. Fleets mogen na 24 uur dan wel verdwijnen uit de nieuwsfeed, ze blijven nog een maand lang hangen in de opslagservers van de socialmedia-app. De bug veroorzaakte dat de fleets na opslag ook in de nieuwsfeeds zichtbaar bleven. Twitter zegt te werken aan een oplossing. De nieuwe functie kent zo een zeer moeilijke uitrol. Tijdens eerste tests deden de verdwijnende tweets de app ook al crashen, waardoor de uitrol even gepauzeerd werd.

Het concept van kortstondig zichtbare content begint steeds meer aan populariteit te winnen binnen sociale media dankzij het succes van Snapchat. Zelfs het zakelijke medium LinkedIn heeft onlangs een Verhalen-functie in haar mobiele app geïntroduceerd. LinkedIn doet dat voorlopig meer succesvol dan Twitter.  

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here