Tesla terugroepactie China

De Chinese overheid en regulatoren hebben Tesla op het matje geroepen. Ze maken zich zorgen over de kwaliteit van de elektrische wagens.

Advertentie

De gesprekken met de Amerikaanse autobouwer kwamen er op vraag van Chinese autoriteiten, de marktregulator, de waakhond voor cyberindustrie en de toezichthouder voor transport. Zij wilden Tesla aan de tand voelen na klachten van consumenten over problemen met de acceleratie van zijn elektrische voertuigen, batterijen die vuur vatten en mislukte software-updates.  

Populair ondanks terugroepacties

De Amerikaanse constructeur is immens populair in China, de technische problemen ten spijt. De EV-constructeur heeft in China de voorbije jaren al een aantal terugroepacties gevoerd door defecte onderdelen of slecht werkende functionaliteiten. Zo maakte de Chinese regulator vorige week nog bekend dat het Tesla bevolen had om 20.428 Model S en 15.698 Model X terug te roepen. 

Op het in China populaire Twitter-alternatief Weibo liet Tesla al weten dat het de begeleiding door de overheid aanvaardt en zich “strikt wil houden aan de Chinese wetgeving.” Tesla wil er ook werk maken van de “interne operationele structuur en workflow”, aangestuurd door de regulatoren. “De veiligheid en de rechten van de consumenten primeren”, klinkt het. 

Tesla’s grootste afzetmarkt 

China is voor Tesla de grootste markt, na de Verenigde Staten. Doordat de Chinese overheid Tesla een belastingvoordeel gaf, is de autobouwer in staat om de inkoop en productie te lokaliseren. Op die manier worden de EV’s betaalbaarder voor de Chinese bevolking.  

Het land met het grootste aantal inwoners ter wereld bezorgde Tesla in 2020 een slordige 6,6 miljard dollar aan omzet. Dat is een verdubbeling tegenover het jaar voordien en goed voor een vijfde van Tesla’s omzet. 

Lees ook: Tesla roept 138.000 wagens terug door touchproblemen (update)

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here