TikTok werkt samen met Whisk voor kookrecepten
Concreet zal er een ‘recept’-knop verschijnen bij TikTok-video’s wanneer dat van toepassing is. De functie belooft meer interactiviteit. In de plaats van gewoon toe te kijken worden TikTok’ers ertoe aangezet om zelf aan te slag te gaan. TikTok hoopt zo wellicht dat zijn video’s vaker bijgehouden worden én dat passieve gebruikers geïnspireerd worden om zelf content te maken.
Pinterest voorbij
Met die nieuwe strategie lijken de kersverse partners een stukje marktaandeel van Pinterest te willen afsnoepen. Die laatste voegde onlangs Story Pins toe om ook korte video’s aan te bieden. Kookvideo’s en de bijhorende recepten scoren daar bijzonder goed. Door een niche te zoeken in het korte-video’s-format leek Pinterest zich te willen onderscheiden van andere apps, maar die voorsprong lijkt nu dus van korte duur.
Whisk, van zijn kant, hoopt eveneens op extra verkeer. Een recept kan nu zomaar viraal gaan als de bijhorende video massaal bekeken wordt. Denk daarbij aan de pasta-video’s van TikTok-ster cookingwithayeh de voorbije dagen. Recent probeerde de app zijn succes uit te bouwen door een verlengstuk te vormen van populaire profielen en veelbekeken videokanalen op YouTube en Instagram.
Veelbelovende samenwerking
TikToks nieuwe partner bestaat nog maar sinds eind 2019. Toch telt Whisk al 1,5 miljoen interacties op maandbasis. De app werd ook al door Google Play beloond met een ‘Best of 2020’-award.
De TikTok-integratie van Whisk-recepten bevindt zich nog in een testfase. De directie van beide apps is ook gaan samenzitten om de meest geschikte gebruikers te selecteren als zijn beperkte testpubliek.
Lees ook: Psychologen gebruiken TikTok om jongeren door coronatijd te helpen