TikTok

Het socialemediaplatform TikTok zou volgens de Europese consumentenbond meerdere inbreuken hebben gepleegd op de rechten van consumenten.

Advertentie

Dat meldt technologiewebsite TechCrunch in een bericht. De European Consumer Organisation (BEUC) stelt in een persbericht dat het Chinese socialemediaplatform de rechten van de gebruikers niet serieus neemt. Het zou oneerlijke gebruiksvoorwaarden en verborgen advertenties hebben, samen met misleidende praktijken rond het verwerken van persoonlijke data. Naast de aanklacht door de BEUC zouden ook consumentenorganisaties in 15 Europese landen, waaronder Test Aankoop in België en Consumentenbond in Nederland, aan hun overheidsinstanties hebben gevraagd om het gedrag van TikTok onder de loep te nemen.

Uit het onderzoek van de BEUC blijkt dat het bedrijf aan meerdere inbreuken op de wetgeving schuldig is. Zo zou het onder meer oneerlijke gebruiksovereenkomsten hebben voor zowel de standaarddienst als het ‘Virtual Item Policy’, waarbij gebruikers virtuele geschenken kunnen kopen voor mensen die ze volgen. Ook zou het platform kinderen blootstellen aan verborgen advertenties en ongepaste inhoud, en houdt het zijn gebruikers niet voldoende helder op de hoogte van welke informatie er van hen wordt verzameld, en waarom.

Snelle actie

In het persbericht van de BEUC vraagt Monique Goyens, algemeen directeur van de BEUC, dat kinderen en jongeren een betere bescherming krijgen van de dienst: “In slechts enkele jaren tijd is TikTok uitgegroeid tot een van de meest populaire socialemedia-apps met miljoenen gebruikers in Europa. TikTok stelt zijn gebruikers echter teleur door hun rechten op een gigantische schaal te schenden. We hebben een reeks inbreuken op de rechten van gebruikers ontdekt, en hebben daarom een klacht ingediend tegen TikTok.”

“Kinderen houden van TikTok, maar het bedrijf slaagt er niet in om ze te beschermen. We willen onze jongsten niet blootstellen aan de doordringend verborgen advertenties en hen onbewust in aanplakborden veranderen terwijl ze gewoon plezier willen hebben”, aldus Goyens. “Samen met onze leden – consumentenbonden over heel Europa – vragen we overheden om snel actie te nemen. Ze moeten nu ingrijpen om ervoor te zorgen dat TikTok een plaats is waar consumenten, voornamelijk kinderen, zich kunnen vermaken zonder dat hun rechten worden ontnomen.”

Blijvend probleem

Het is ook niet de eerste keer dat TikTok binnen Europa in opspraak komt. Vorige maand blokkeerde Italië de dienst gedeeltelijk. Dat gebeurde nadat een meisje van 10 deelnam aan een uitdaging die op het platform circuleerde en daarbij het leven liet. Enige tijd daarvoor gaf het bedrijf al aan meer te willen investeren in de privacy en bescherming van jongeren. Dat wil het doen door accounts van gebruikers tussen de 13 en 15 jaar oud standaard op privé te zetten, maar voor veel instanties lijkt het niet voldoende.  

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here