Nieuws

Belgische YouTube creator scene groeit als kool

YouTube creator
Food Vlogger Recording Live Streaming For Cooking Class Online
Het aantal Belgische YouTube-creators groeide het voorbije jaar als kool. Dat steeg met maar liefst een derde.

Op dit moment zijn er zo’n 437 Belgische kanalen met minstens 100.000 abonnees. Dat is een stijging van 35 procent tegenover een jaar geleden, zo laat YouTube Belgium weten in een persbericht. Het voorbije jaar bracht een YouTube-bezoeker uit ons land gemiddeld 35 minuten per dag door op het platform. YouTube blijft zo het populairste videokanaal, tegenover de video-segmenten van andere sociale media. 

Nu organisatoren van evenementen een alternatief zoeken, is het logisch dat livestreams het goed doen. Zelfs een Belgische priester zocht zijn heil in YouTube: Bart Goossens zendt zijn vieringen live uit. Twee dagen geleden was dat nog het geval voor Palmzondag.  

How to’s populair 

Een vijfde van de YouTube-gebruikers in België zegt het platform te gebruiken om een hobby uit te oefenen. Creators maken steeds meer specifieke content voor hun doelgroep. Daarbij scoren instructievideo’s en how to’s erg goed: hoe je eigen beats produceren en mixen, een specifiek kippenras kwekensnelle en gezonde snacks maken, enzovoort. YouTube bereik maandelijks meer dan 7,5 miljoen Belgen. 

“De missie van YouTube is om iedereen een stem te geven en om de wereld te tonen”, zegt Thierry Geerts, country-directeur van Google België. “Het is het videoplatform bij uitstek om te kijken wat je wilt, wanneer je wilt en hoe je dat wilt. Video’s worden niet alleen meer op het kleine scherm bekeken, steeds meer mensen gebruiken het platform op hun tv-scherm”, wijst de directeur op een belangrijke trend. 

Groei in moeilijke tijden 

“Wereldwijd heeft meer dan 60 procent van de YouTube-kijkers op tv-schermen een video bekeken die in de afgelopen zeven dagen was gepubliceerd. De ‘versheid’ en diversiteit van geproduceerde content is ongeëvenaard. Creators kunnen vandaag flexibeler en met een hogere frequentie content creëren en ontwikkelen en zo een heel divers publiek bereiken. Ook voor Belgische bedrijven biedt dit enorme kansen om in moeilijke tijden een connectie te maken met klanten en top of mind te blijven”, vat Geerts de groei samen. 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business