Nieuws

Amazon: “Valse reviews schuld van sociale media”

Valse reviews van gebruikers ondermijnen de reputatie van webwinkels zoals Amazon. Maar volgens Amazon treft het bedrijf niet alle schuld.

Verschillende studies hebben aangetoond dat reviews van andere gebruikers, zogenaamde peer reviews, een belangrijke bron van informatie tijdens het online shoppen. Omdat we de producten niet kunnen zien, voelen of ruiken baseren we ons op mensen die al wel een hands-on ervaring hebben gehad met het product. Maar helaas weten we nooit zeker hoe authentiek de reviews bij de webshops. Minder eerlijke verkopen durven namelijk mensen inhuren om valse, positieve reviews bij hun product te zetten om ze aantrekkelijker te doen lijken. De Britse marktwaakhond ontdekte recent nog een massale handel in valse productreviews voor de webshop Amazon.

Amazon voert al jarenlang een strijd tegen valse productreviews. Met meer dan 300 miljoen gebruikers en 2 miljoen verkopers is dat een strijd die ze 24/7 moeten voeren. Het liep in het jaar 2016 zelfs zo uit de hand met de valse reviews dat Amazon tijdelijk de recensiefunctie uitschakelde. In een blogpost geeft Amazon een update over haar strijd tegen valse reviews. Door zeer proactief te monitoren, sloeg de e-commercegigant erin om in het jaar 2020 meer dan 200 miljoen valse reviews te verwijderen nog voor ze door één consument konden gezien worden. Maar het probleem beperkt zich niet tot de grenzen van het e-commerce platform, schrijft Amazon in de blogpost.

‘Sociale media moeten sneller optreden tegen valse reviews’

“Slechte actoren proberen de praktijk van het vervalsen van reviews echter regelmatig buiten Amazon verder te zetten om ons vermogen hun activiteiten te detecteren te omzeilen”. Fraudeurs delen dus valse productreviews via sociale mediakanalen in plaats van rechtstreeks op Amazon. De e-commercereus spoort uiteraard ook wel naar die reviews op Facebook en co, maar meer dan de posts rapporteren kunnen zij daar niet doen. Volgens Amazon duurt het echter te lang vooraleer socialmediabedrijven op die claims reageren: “In de eerste maanden van 2020 hebben we 300 groepen gerapporteerd bij sociale mediabedrijven, in 2021 zijn dat er al meer dan 1000. Gemiddeld zijn die groepen na 45 dagen verwijderd. We waarderen dat sociale media reageren op onze oproepen, maar wij willen hen vragen om net als wij te investeren in proactieve middelen om valse reviews tegen te houden vooraleer wij ze rapporteren. Om de consumenten te beschermen tegen valse informatie, is het van cruciaal belang dat we meer samenwerken.” Een duidelijk statement van Amazon.

We merken op dat Amazon zeer voorzichtig is om geen namen van bedrijven te noemen, maar tussen de lijnen door kan je wel afleiden dat ze Facebook het meest aanspreken. Facebook heeft zelf nog niet gereageerd. Zie jij vaak valse productreviews op sociale media? Laat het weten in de reacties.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business