whatsapp

Facebook wordt aangeklaagd voor inbreuken op de Europese bescherming van de consument vanwege zijn beleid rond de aanpassingen van WhatsApp.

Advertentie

De overkoepelende organisatie voor Europese consumentenbonden (BEUC) vindt dat het beleid en de manier waarop WhatsApp de aanpassingen aangekondigde schadelijk is voor de Europese gebruikers. Dat meldt de organisatie in een bericht op zijn website, wat door techsite TechCrunch werd opgepikt. Het legt daarom een klacht neer bij de Europese Commissie en het Europese netwerk van consumentenbonden.

De klacht richt zich op het privacybeleid dat WhatsApp enkele maanden geleden wou doordrukken. Daarbij wou het gebruikers dwingen om de nieuwe gebruiksvoorwaarden van Facebook te accepteren. In die nieuwe voorwaarden stond dat het bedrijf persoonlijke gegevens van gebruikers mocht verzamelen. Deze zou het ook mogen delen met andere platformen van Facebook. Gebruikers die niet akkoord gingen met de voorwaarden, zouden geen gebruik meer kunnen maken van de gratis berichtendienst. Zij zouden de toegang tot hun chats verliezen zolang ze de nieuwe overeenkomst niet goedkeuren.

Verscheidene inbreuken

Volgens de BEUC pleegt de chatdienst met het privacy-beleid meerdere inbreuken. Om te beginnen overspoelt het gebruikers herhaaldelijk met notificaties om ze daarmee richting het nieuwe beleid van WhatsApp te lokken. Daarnaast zou het bedrijf er niet in slagen om de nieuwe gebruiksvoorwaarden op een heldere manier te communiceren. Daardoor zou het voor de consument te vaag blijven. Bovendien zou WhatsApp de gebruikers ook vragen om met een nieuw privacy-beleid aan de slag te gaan dat nog steeds door de Europese Unie onderzocht wordt.

“WhatsApp bombardeert zijn gebruikers nu al maanden met afressieve en aanhoudende pop-up-berichten om ze te dwingen hun nieuwe gebruiksovereenkomst en privacy-beleid goed te keuren. Ze zeggen tegen hun gebruikers dat ze hen de toegang tot de app zullen ontzeggen als ze niet met de nieuwe voorwaarden akkoord gaan. Gebruikers weten echter niet wat ze juist accepteren”, aldus Monique Goyens, Director General van de BEUC in het persbericht. “WhatsApp is hier opzettelijk vaag over en consumenten kunnen blootgesteld worden aan een verrijkende verwerking van hun data zonder een geldige toestemming. Daarom vragen we aan de autoriteiten om actie te ondernemen tegen WhatsApp zodat het de rechten van de consumenten respecteert.”

De eerste deadline voor het goedkeuren van de voorwaarden van WhatsApp viel op 15 mei. Uiteindelijk stelde de dienst dat niet alle functionaliteiten meteen zouden verdwijnen, maar dat de transitie meer geleidelijk aan zou lopen.

Advertentie

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here