Magment

In de Amerikaanse staat Indiana test het Department of Transport (INDOT) een nieuw soort cement dat EV's zou kunnen opladen tijdens het rijden.

Advertentie

Het concept van wegen die elektrische voertuigen kunnen opladen mag dan niet nieuw zijn, tot nog toe was de technologie vrij duur en inefficiënt. Autoblog meldt dat er met Magment een doorbraak op komst is die het op termijn mogelijk zal maken om snel ladende wegen te bouwen aan “standaardkosten voor wegenwerken”.  

Magment: magnetisch cement 

Het Amerikaanse transportdepartement krijgt nu de steun van de Purdue University en het Duitse bedrijf Magment. Zij zullen het onderzoek in drie fases uitvoeren. Eerst gaan ze na of het magnetische cement ‘Magment’ ook effectief werkt in een labo-omgeving. Vervolgens gaan ze het experiment in de praktijk brengen op een weg van een kwartmijl lang (ruim 400 meter). 

In een brochure zegt Magment alvast dat zijn product “in recordprestaties de stroom tot wel 95 procent efficiënt overdraagt”. Daarnaast kan het bedrijf “Magment bouwen aan standaardkosten voor wegenwerken”. Het zou ook nog eens heel robuust zijn en bestand tegen vandalisme. Bovendien zouden de magnetische betonplaten met ingebedde ferrietdeeltjes lokaal geproduceerd kunnen worden, wellicht onder licentie. 

Ambitieuze doelen 

De ambities reiken erg ver. Zo wil INDOT de mogelijkheden van het innovatieve beton op de proef stellen door zware vrachtwagens op te laden die een vermogen vragen van 200 kilowatt of meer. Als de test op een kwartmijl succesvol blijkt, dan zal INDOT een stuk snelweg in Indiana gaan elektrificeren.  

INDOT en Magment kunnen geschiedenis schrijven. Zware vrachtwagens op de weg laten opladen, zonder enige vorm van vervuiling, zou een geweldige impact hebben op het milieu. Voor het zover is, moet er wel nog heel wat research gebeuren. In andere landen wordt er aan gelijkaardige projecten gewerkt. Het Verenigd Koninkrijk investeerde 660 miljoen euro in onderzoek naar een oplaadsysteem dat onder de weg ligt. Zweden bekeek al wat opties om geëlektrificeerde rails te integreren in het wegdek. 

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here