YouTube abonnees

YouTube heeft een belangrijke kaap bereikt in het aantal abonnees voor YouTube Music en Premium. De ambitie is Spotify onttronen.

Advertentie

YouTube heeft met een blog het heugelijke nieuws aangekondigd dat ze sinds vandaag 50 miljoen abonnees tellen voor YouTube Music en Premium. In oktober 2020 bereikte YouTube de kaap van 30 miljoen abonnees. In minder dan een jaar tijd is het aantal abonnees dus bijna verdubbeld. Dat maakt YouTube Music één van de snelst groeiende muziekstreamingdiensten van het moment.

Het grootste videoplatform ter wereld biedt al sinds 2015 betaalde abonnementen aan; aanvankelijk onder de naam YouTube Red. De abonnementen kwamen aanvankelijk moeilijk van de grond omdat de volledige videocatalogus gratis ter beschikking stond van gebruikers. In 2018 volgde een grote herlancering van YouTube Music die de muziekdienst loskoppelde van het videoplatform om het als een concurrent van Spotify in de markt te zetten. YouTube wist enkele interessante namen uit de muziekindustrie te strikken om een ruime catalogus te kunnen aanbieden.

Een gewoon abonnement op YouTube Music kost je vandaag de dag 9,99 euro, met een YouTube Premium-abonnement (11,99 euro) heb je nog extra functies en geen advertenties op YouTube. Het platform voert nu tests uit met een Premium Lite-abonnement dat je een advertentievrije ervaring aanbiedt zonder extra functies.

De jacht op Spotify

50 miljoen abonnees is een mooie mijlpaal, maar daarmee is de honger van YouTube nog lang niet gestild. Het dochterbedrijf van Google gaat haar abonnementsdiensten verder blijven uitbouwen om nog meer abonnees te strikken. De finale ambitie is om de grote namen uit de muziekstreamingindustrie Spotify, Apple Music en Amazon Music op zijn minst het vuur aan de schenen te leggen. En als het kan even de dominante marktpositie grijpen zoals ze die al jaren in de video-entertainmentsector bekleden.

Om die doelstelling te bereiken, heeft YouTube nog wel wat werk voor de winkel. Spotify telt volgens haar eigen meest recente cijfers 365 miljoen actieve gebruikers waarvan 165 miljoen Premium-abonnees (30 juni 2021). De precieze cijfers van Apple zijn moeilijker te berekenen aangezien Apple enkel het aantal abonnees over al hun diensten heen prijsgeeft in kwartaalrapporten. Analisten schatten dit tussen de 70 en 80 miljoen.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here