research bij tieners

Volgens The Wall Street Journal zou het research bij tieners aan het licht gebracht hebben dat jonge gebruikers Instagram regelmatig de schuld geven van verhoogde stress en angstgevoelens. Daarover bericht de Britse openbare omroep BBC. Voor campagnegroepen en Britse parlementsleden wijst het erop dat moederbedrijf Facebook zijn winst laat primeren. Zij vragen dat sociale media dergelijke informatie niet verborgen houden. Grootschalige research bij tieners  Instagram […]

Advertentie

Volgens The Wall Street Journal zou het research bij tieners aan het licht gebracht hebben dat jonge gebruikers Instagram regelmatig de schuld geven van verhoogde stress en angstgevoelens. Daarover bericht de Britse openbare omroep BBC. Voor campagnegroepen en Britse parlementsleden wijst het erop dat moederbedrijf Facebook zijn winst laat primeren. Zij vragen dat sociale media dergelijke informatie niet verborgen houden.

Grootschalige research bij tieners 

Instagram deed verschillende jaren onderzoek via focusgroepen en online enquêtes. In 2021 vond er een grootschalig onderzoek plaats waarbij tienduizenden respondenten info deelden over hun gedrag op Instagram. Die antwoorden werden dan vergeleken met Facebooks eigen data.  

The Wall Street Journal somde de belangrijkste bevindingen op. Facebook spreekt de vaststellingen niet tegen. Zo werd er in 2019 intern een presentatie gegeven over de resultaten van het onderzoek. Een slide stelde dat “een op de drie tienermeisjes een slechter zelfbeeld kreeg over haar eigen lichaam”, als een gevolg van de content op Instagram.  

Op een andere dia stond te lezen dat “tieners Instagram de schuld geven voor toegenomen stress, angstgevoelens en depressies”. Intern onderzoek in 2020 zou nog eens bevestigen dat Instagram-gebruik een negatief effect heeft op het zelfbeeld van tienermeisjes. 32 procent van hen gaf aan dat Instagram hen slechter deed voelen over hun eigen lichaam. Daar komt nog bij dat zo’n 13 procent van de bevraagde Britse tieners (6 procent van de Amerikaanse) zelfmoordneigingen kon linken aan hoe Instagram hen deed voelen.   

“Goedbedoeld onderzoek in een slecht daglicht gesteld” 

Instagram, van zijn kant, zegt dat het met het onderzoek wil laten zien dat het “erg toegewijd is om deze complexe en moeilijke problemen te kunnen inschatten”. Facebooks dochterapp vindt dat de media te sterk focussen op het beperkte aantal negatieve bevindingen die uit het onderzoek naar voor kwamen. Instagram verdedigt zijn onderzoek in een uitgebreide blog. “We hebben grondig research gedaan naar pestgedrag, zelfmoord, zelfverminking en eetstoornissen. Instagram moet een veilige omgeving blijven waar gebruikers steun kunnen vinden”, luidt een van de opmerkingen in de blog. 

“Met dat research willen we features ontwikkelen zodat onze gebruikers (tieners in het bijzonder) zich kunnen beschermen tegen pestgedrag. Vandaar de nieuwe mogelijkheid om like-tellers te verbergen. We werken eraan om mensen in contact te brengen met leden die hen kunnen helpen, wanneer lokale steungroepen geen oplossing kunnen bieden.” Instagram en Facebook trekken er de nodige lessen uit en beloven alvast om in de toekomst transparanter te zijn over dergelijk onderzoek. 


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here