mailadres

Wie van telecomprovider wisselt, zal voortaan niet meer binnen de 18 maanden van mailadres moeten veranderen.

Advertentie

Tot nu was de nieuwe provider slechts verplicht het oude mailadres van de klant 18 maanden actief te houden als de domeinnaam gelinkt was aan de oude provider. Om met een voorbeeld te stellen: als je van Telenet overstapte naar Proximus en je mailadres eindigde op ‘@telenet.be’, dan moest je dit binnen 18 maanden veranderen naar ‘@proximus.be’, anders kwam het e-mailadres te vervallen.

De regel lag al lange tijd onder vuur omdat het voor consumenten die een maibox of alias van hun provider gebruiken kan verhinderen over te stappen van provider. Nu heeft de Kamercommissie van economie, consumentenbescherming en digitale agenda een wetsontwerp goedgekeurd waarmee de regel komt te vervangen. Daardoor kan je als klant je oude mailadres bij een overstap onbeperkt mogen behouden. Je zal daarvoor wel een kleine vergoeding moeten betalen.

Goede zaak voor consumenten

Michael Freilich, Kamerlid voor de partij N-VA, reageert zeer opgetogen aan De Standaard. Freilich ijverde al lang voor behouden van mailadressen, maar de zaak werd lange tijd niet als een prioriteit beschouwd. De wetswijziging zal wel pas effectief van kracht kunnen gaan als het parlement ze goedgekeurd en ze opgenomen staat in het Belgisch Staatsblad. Dat is volgens Freilich wel niet meer dan een formaliteit. “In de praktijk bestaat er voor consumenten die nu van telecomprovider willen wisselen al een definitieve oplossing, want de nog af te leggen weg zal zeker geen 18 maanden meer duren. Ik betreur wel dat iets dat ontegensprekelijk goed is voor de consument vorig jaar nog is weggestemd”, voegt hij daar nog aan toe.

Gebruik jij een mailbox van je provider en wat vind je deze wetswijziging? We horen je mening graag in de reacties.


2 REACTIES

  1. Dit is gewéldig nieuws! Ik hang al jaren vast aan telenet omdat ik dat emailadres nu al meer dan 20 jaar heb, en daar al ongeveer 200 accounts mee heb aangemaakt.
    Was de laatste jaren al systematisch op gmail aan ‘t overstappen, maar dit is een veel betere oplossing!

  2. Ik ben al 30 jaar bij scarlet (eerst planet internet) aangesloten. Wanneer ik met het e-mail programma Thunderbird de mail ***@scarlet.be ophaal of verzend dan gebeurt dit in Thunderbird via smtp.scarlet.be + pop.scarlet.be.
    Als ik overstap naar telenet en daar een e-mail adres aanmaak ***@telenet.be dan ben ik wel eens benieuwd of ik via de servers smtp.scarlet.be + pop.scarlet.be mails kan ophalen/verzenden van telenet.
    Of net andersom. Zal scarlet mij toelaten als ik via de telenet servers binnen wil bij scarlet?
    Als ik zou veranderen van operator dan is voor mij 18 maanden voldoende om de mails die naar scarlet gestuurd worden op te volgen en iedereen op de hoogte brengen van mijn nieuw telenet e-mail adres.
    Heel lang geleden was het veel erger. Op de dag dat je veranderd was kon je niet meer bij je vroegere e-mail. Toen moest je VOOR je veranderde van provider iedereen naar een tijdelijk hotmail adres verwijzen.
    Pas op. Voor mij mag die 18 maanden gerust veranderen in levenslang. Dat maakt alles nog veel eenvoudiger.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here