Chartable

Spotify heeft aangekondigd dat het twee grote podcastbedrijven gaat overnemen: Chartable en Podsights moeten adverteerders aantrekken.

Advertentie

Beide bedrijven bieden populaire tools aan die merken en communicatieplatformen de doeltreffendheid van hun advertenties laat meten voor podcasts. Op zijn blog legt Spotify uit hoe de overname van Chartable en Podsights het streamingplatform gaat versterken. 

Podsights biedt de mogelijkheid voor adverteerders om meer gedetailleerde gegevens te krijgen over wie op hun advertentie geklikt heeft en welke acties ze daarna ondernamen (zoals bijv. het overgaan tot een aankoop). “Als een onderdeel van Spotify zal Podsights zich kunnen integreren met de technologie en kennis van de streamingdienst om meer accurate metingen en concrete inzichten te voorzien aan podcastadverteerders wereldwijd”, aldus Spotify. 

Chartable moet podcastpubliek vergroten 

De overname van Chartable moet dan weer dienen om te adverteren over podcasts en dus het publiek aan luisteraars te proberen uitbreiden. Het bedrijf omvat twee promotionele tools: SmartLinks en SmartPromos. Wie zijn podcast via Spotify wil aanbieden, zal daarover kunnen beschikken. Zo kunnen ze met SmartPromos te weten komen welke advertenties het meeste downloads en streams opleveren. Ze kunnen er dus in feite het succes van hun advertentiecampagnes mee meten. Bij SmartLinks gaat het dan om deelbare en traceerbare URL’s die luisteraars automatisch naar hun podcasts omleiden. Ook daar kunnen kliks en downloads gemeten worden. 

Sinds de uitbraak van de coronapandemie twee jaar geleden heeft Spotify al fors geïnvesteerd in zijn podcasts. Zo trok de Zweedse streamingreus al populaire creators aan door belangrijke deals te sluiten en kregen adverteerders meer winsten uitgekeerd. De overname van Chartable en Podsights is dus een logisch vervolg om de inkomsten te doen groeien.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here