Meta aangeklaagd door toezichthouder voor nepadvertenties
De frauduleuze adverteerders gebruikten gezichten van bekende Australiërs om hun ‘diensten’ aan te prijzen. De Australian Competition & Consumer Commission (ACCC) stelt dat Meta te weinig gedaan heeft om de nepadvertenties te weren van Facebook. Volgens de waakhond zijn Zuckerberg en co verantwoordelijk voor het toelaten van “valse, misleidende en bedrieglijke praktijken”. De ACC laat weten dat het Meta verantwoordelijk stelt en aangeklaagd heeft.
“Deze fraude leidt niet alleen tot grote verliezen bij de consumenten die erop ingingen. Ze hebben ook reputatieschade aangericht bij de bekende Australiërs wiens gezicht ermee geassocieerd werd”, stelt Rod Sims, voorzitter van de ACCC. Onder de publieke figuren bevinden zich onder meer voormalig deelstaatpremier Mike Baird en zakenman Dick Smith. Nog volgens Sims zijn sommige Australiërs die op de frauduleuze advertenties ingingen bijna een half miljoen euro kwijtgeraakt.
Nepadvertenties met redactionele inhoud
Facebook-gebruikers zouden massaal in de nepadvertenties getrapt zijn omdat ze opgesteld werden als redactionele inhoud. Meta liet in een reactie op de Australische aanklacht weten dat het de advertenties allesbehalve wenselijk vindt en er alles aan doet om ze te detecteren en te weren van zijn platformen. Waar het dan precies misloopt en hoe er op de Meta-platformen toch nog op zulke grote schaal fraudeslachtoffers kunnen vallen, blijft onduidelijk.