Proximus laadpalen

Proximus gaat na een proefproject verder met het installeren van laadpalen in België.

Advertentie

Na het zetten van de eerste laadpaal in Mechelen eind vorig jaar, heeft het team al een eerste stevige ervaring met het installeren en onderhouden van laadpalen. Momenteel telt Mechelen 7 laadpalen met telkens 2 oplaadpunten waar mensen terecht kunnen om hun elektrische of hybride wagen op te laden.

Het proefproject kadert in het licht van de glasvezel uitrol die volop op gang is. Hierdoor komt er ruimte vrij in de straatkasten waardoor Proximus als maatschappelijk verantwoordelijke onderneming de kans ziet om ze op een bijkomende manier te benutten. Bovendien beschikken ze over een aantal andere interessante troeven. Enerzijds laat de bestaande infrastructuur toe om de kasten makkelijk tot oplaadpunten om te bouwen omdat er al elektriciteit aanwezig is en bijgevolg minder graafwerken vereist zijn. Ook bevinden ze zich vaak op aantrekkelijke locaties in het centrum van de stad waardoor men toegang kan bieden aan de bewoners die niet over laadinfrastructuur thuis beschikken.

Oudenaarde als startschot

Het startschot van de verdere nationale uitrol wordt binnenkort gegeven in Oudenaarde, met de plaatsing van 5 laadpalen, en dit dus als vervolg van het proefproject in Mechelen. In totaal zouden er 25 installaties nog voor het einde van het jaar moeten gerealiseerd worden.

Volgens Vlaams minister Peeters zouden er tegen 2030 100.000 (semi)publieke laadpalen moeten komen enkel en alleen al in Vlaanderen. Met een netwerk van om en bij de 28.000 straatkasten over heel België kan Proximus zeker aan deze ambitie bijdragen. Uit een eerste analyse blijkt dat 4.000 locaties in Vlaanderen in aanmerking komen, goed voor minstens 8.000 publieke oplaadpunten. Ook in de rest van het land zouden er nog enkele duizenden oplaadpunten kunnen bijkomen. Hiermee treedt Proximus in de voetstappen van gelijkaardige initiatieven die al gelanceerd zijn in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Het doel is om de volle capaciteit tegen 2028 te bereiken.

Samenwerking met verschillende partners

De provider heeft vergevorderde gesprekken met verschillende mogelijke partners die een gezamenlijke visie willen ontwikkelen om snel te kunnen groeien. Het kijkt hiervoor niet enkel naar een samenwerking voor het bovengenoemde publieke domein, maar ook voor een samenwerking naar parkings op het semipubliek en bedrijfsdomein waarbij ‘charging-as-a-service’ zal aangeboden worden aan ondernemingen, en ook aan ziekenhuizen, sportclubs, culturele centra… Op die manier kunnen ondernemers oplaadpunten aanbieden aan hun werknemers en klanten, maar ook aan het brede publiek voor openingsuren en na sluitingstijd. Proximus is in gesprek met verschillende partijen en het beoogde partnership zou moeten afgerond worden tegen het einde van de zomer.

Daarnaast heeft het bedrijf al enkele diensten die aansluiten op het laadpalenverhaal. Met 4411 is het al prominent aanwezig in de mobiliteitssector, maar tegenwoordig zijn er ook met Aug-e (joint venture met BESIX) meerdere synergiën te vinden waaronder het balanceren van de energiecapaciteit over verschillende laadpunten op basis van de prijs, locatie of beperkingen van het net. Uit het pilootproject in Mechelen is gebleken dat op vlak van beschikbaarheid van de palen en de huidige digitale diensten, de markt nog in volle opmars is. Proximus hoopt hier een toegevoegde waarde te leveren met zijn huidig ecosysteem en ervaring als netwerkoperator.