Printerfabrikanten moeten opmars iPad vrezen
De Belgische IT-markt deed het goed in 2012, met een toename van iets meer dan 5 procent in vergelijking met vorig jaar. Vooral tablets en cartridges voor printers zorgen voor groei. Maar net de printerfabrikanten moeten de opmars van de iPad vrezen.
Dat blijkt uit onderzoek van GfK Retail and Technology op basis van verkopen in de eindhandel. De toename in de verkoop van media tablets blijft de belangrijkste succesfactor en leidt de aandacht weg van de sterke daling in de verkoop van traditionele computerhardware, dit zowel voor desktop als laptops.
Trend1: de tablet revolutie
Momenteel bezit reeds één op de drie huishoudens in België een tablet, met de iPad als nummer één. En de verwachting voor 2013 is dat de penetratie verder zal toenemen tot meer dan 60%. “We kunnen echt wel spreken van een revolutie en een blijvende trend naar niet computer-georiënteerde hardware”, stelt Alain Brys, business unit manager bij GfK Retail and Technology.
Trend 2: de impact van cartridges
Het business kanaal in ons land werd in 2012 gekenmerkt door een toenemende digitalisering, teruglopende investeringsbudgetten en afnemende vervangingsratio´s waardoor de verkoop van "Office hardware producten" daalde in het afgelopen jaar.
De verkoop van cartridges, die verantwoordelijk zijn voor het merendeel van de totale omzet binnen de sector, steeg wel met 8 procent door de toename in de verkoop van cartridges voor lasertoestellen.
En tenslotte: de clash tussen de twee
Naarmate tablets verder doorbreken, ook op kantoor, rijst de vraag wat de impact zijn op de verkoop van cartridges, die andere klassieke sterkhouder in het bedrijfssegment. De printerfabrikanten moeten de opmars van de iPad toch zeker in de gaten houden, vindt Alain Brys. “Voor hen kan het toenemende gebruik van tablets, ook binnen het bedrijfsleven, een potentiële negatieve impact hebben op het toekomstige printverbruik.”