Nieuws

Tien gevreesde techsupportvragen van familie

Van vergeten wachtwoorden tot vage problemen, familieleden kunnen uw geduld heel wat op de proef stellen met hun vragen om hulp.

Als u een IT’er bent, zal er altijd wel iemand in uw familie u een vraag stellen over hun gsm, hun computer, hun iPad, eender wat. Na een tijdje bent u de persoonlijke techsupport van de hele familie. U kunt uw lieve tante of grootmoeder uiteraard uw hulp niet ontzeggen, maar sommige vragen zullen zeker uw bloed wel eens doen koken.

1. Weet je dat probleem nog dat we een jaar geleden oplosten? Wel, er is terug iets mis en …

Uiteraard herinnert u zich het probleem niet meer. Uw vader waarschijnlijk ook niet meer, zelfs al is hij overtuigd dat “we” (echt?) het opgelost hebben.

2. Waarom werkt dit niet meer?

“Werkt niet meer” kan alles betekenen, van “Ik kan het programma niet meer vinden” tot “Vroeger wist ik hoe ik dit moest doen maar ik ben het vergeten”. Bereid u maar voor op een lange conversatie om te weten te komen wat er juist mis is.

3. Mijn wachtwoord werkt niet meer.

Uw tante heeft waarschijnlijk gewoon haar wachtwoord vergeten of probeert met de verkeerde accountnaam in te loggen. Weeral. We weten allemaal dat we accountnamen en wachtwoorden niet mogen opschrijven, maar voor sommige mensen moeten we misschien een uitzondering maken.

4. Mijn toetsenbord werkt niet meer.

Ok, vervang eerst de batterijen als het om een draadloos toetsenbord gaat. Waarom heb je de Bluetooth-dongle uit de computer gehaald? “Oh om de computer af te stoffen en ik ben het er vergeten terug in te steken.” Als het dan nog niet werkt bent u ten einde raad, tot uw broer aan de telefoon plots zich afvraagt “Waarvoor dient deze knop op de zijkant van het toetsenbord?”

5. Ik kan mijn bestand niet terugvinden. Kun je mij helpen?

Nonkel Bob heeft weer een bestand in een willekeurige map opgeslagen, dus moet u hem weer uitleggen hoe hij naar bestanden kan zoeken. Tenminste in de veronderstelling dat hij het bestand opgeslagen heeft.

6. Welke tablet moet ik kopen?

“Geen enkele,” zou u willen antwoorden, want u beseft dat u dat heel wat problemen zal besparen. Ook al is dat niet erg diplomatiek, probeer toch eens met uitgestreken gezicht potlood en papier aan te raden, wie weet…

7. Waarom is mijn internet traag?

Probeer uw grootmoeder maar eens uit te leggen dat ze de stekker van de modem moet uittrekken en terug insteken. En wanneer ze dan eindelijk de juiste kabel gevonden heeft, kan ze er niet aan.

8. Kun je mijn bestanden naar mijn nieuwe computer verplaatsen?

Deze taak heeft iets weg van Sisyphusarbeid. U spendeert er minstens 12 uur van uw leven aan terwijl uw moeder staat te zeuren dat het zo lang duurt en ze al online poker wil spelen.

9. Waarom is Google kapot?

Uw tante weet niet wat een webbrowser is en kan dus niet antwoorden op uw wedervragen die als bedoeling hebben de oorzaak te vinden. Tot u vraagt of de lichtjes op haar modem branden. Die heeft ze even uitgetrokken toen ze aan het stofzuigen was…

10. Ik ontving een e-mail van mijn bank over een probleem met mijn rekening en ik heb erop geklikt…

Ok uw familieleden maken echt elke technische fout die maar mogelijk is en u bent de officiële onbepaalde techsupport. U kunt dit op geen enkele manier vermijden, dus leg maar een goede voorraad aspirine en whisky aan…

In samenwerking met InfoWorld.com.

aspirinebusinessfamilieproblemensmartbusinesstech-supportwhisky

Gerelateerde artikelen

Volg ons

€350 korting op de Tenways CGO600

€350 korting op de Tenways CGO600

Bekijk de CGO600