Nieuws

Larry Page: Google is "Don't be evil"-mentaliteit ontgroeid

Googles CEO stelt dat het bedrijf z'n originele filosofie is ontgroeid en dat het nu moet uitspreiden naar onbekend terrein.

Iedereen kent wel het originele “Don’t be evil”-motto van zoekgigant Google – in het heetst van de onthullingen rond de NSA waren de sneren ernaar nauwelijks te tellen. Googles CEO Larry Page geeft nu toe dat zijn bedrijf de “verbeter de wereld”-filosofie ontgroeid is, maar dat de volgende stap nog niet gekend is.

Page maakt zich evenwel sterk dat Google, dat hij in 1998 oprichtte met Sergey Brin, z’n altruïstische principes niet overboord gooit. Hij heeft het eerder over een evenwichtsoefening tussen beschikbare resources en een positieve doelstelling, waar zijn bedrijf nog niet helemaal klaar mee is.

“Dit is een beetje onbekend terrein voor ons,” zei Page. “We proberen dit nu op een rijtje te zetten. Hoe gebruiken alle informatie en middelen waarover we beschikken… en laten we toch een veel positievere impact na op de wereld?”

Nu Google, dat over ongeziene hoeveelheden informatie beschikt door z’n dominantie in zoeken en web-advertenties, onder vuur ligt langs meerdere kanten, van anti-monopolie-onderzoeken tot het “recht om vergeten te worden”-besluit van de Europese Comissie, lijkt dit vraagstuk actueler dan ooit.

Page haalde aan dat hij de vele middelen waarover zijn bedrijf beschikt wil gebruiken voor doeleinden ver voorbij de markt en de technologie van vandaag, onder andere via de Google X-labs.

“We profiteren van het feit dat als wij zeggen dat we iets gaan doen, mensen ook geloven dat we dat kunnen, omdat we de middelen hebben,” zei Page. “Daarbij helpt Google ons: er zijn weinig van zulke funding-mechanismen.”

businessdon-t be evilfilosofiegooglelarry pagementaliteitnieuwssmart businesssmartbusiness

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken