Cortina lanceert E-Lett: e-bike voor in de stad
Cortina noemt de E-Lett zijn ‘meest sportieve en strakke e-bike tot nu toe’. Daarmee doelt het merk enerzijds op het minimalistische ontwerp met zijn ingebouwde batterij en anderzijds de ‘op de stad’ afgestemde trapondersteuning van de elektrische fiets. Wat daar ook meteen aan opvalt is dat de E-Lett een single-speed fiets is: je kan dus niet opschakelen naar een hoger verzet, net zoals je dat ziet bij veel niet-elektrische stadsfietsen.
Geen versnellingen
Volgens Cortina heb je die versnellingen ook niet nodig. De e-bike werd in alle opzichten afgestemd op gebruik in de stad, concludeert het merk. Dat is inclusief stevige trapondersteuning van de 35Nm Promovec-motor in het achterwiel, die de snelheid in mum van tijd doet oplopen naar 25km/u. Ook als het tijd is om af te remmen moet dat geen probleem zijn door de hydraulische schijfremmen aan de voor- en achterzijde. Geen overbodige luxe als je plots hard moet remmen voor kruisend verkeer.
Eveneens geen overbodige luxe is de geïntegreerde accu. Deze is niet uitneembaar. Hoewel dat door veel e-bike-gebruikers als een nadeel gezien wordt, voorkomt het in steden dat je accu gewoon uit je fiets genomen kan worden. Let wel, dit betekent dus ook dat je de accu niet gewoon in je living aan de lader kan leggen – tenzij je graag een fiets in de living hebt staan, natuurlijk. Daarmee is de E-Lett ook direct niet voor alle stedelijke gebruikers een geschikte e-bike.
Onderhoudsarme e-bike
Uniek aan de E-Lett is volgens Cortina de zogenaamde ‘Bring Me Home’-functie van de fiets. Met die functie verzekert de E-Lett je van ondersteuning tot je thuiskomt. Hiervoor hoef vul je de afstand tot je thuisadres in via de bijbehorende Cortina-app. Vervolgens wordt de trapondersteuning aangepast op de beschikbare batterijcapaciteit en fiets je zorgeloos naar huis.
Wat de ondersteuningsstanden van de fiets betreft, kun je normaliter kiezen uit Eco en Sport. Over de maximale autonomie van de elektrische fiets wordt niet gesproken in het persbericht.
Wel lezen we in het persbericht nog dat de E-Lett ‘onderhoudsarm’ is. Hiervoor kreeg de fiets een beltdrive ter vervanging van de meer conventionele metalen ketting. Aan zo’n riem heb je eigenlijk geen onderhoud, tot het moment dat deze vervangen moet worden. Veel luxe e-bikes verkiezen de riem boven een ketting.
Niet per se goedkoop
Cortina mikt met de fiets op de meer jongere generaties. Specifiek ook de kopers die kijken naar een fiets van VanMoof of Cowboy. In vergelijking met die fietsen is de E-Lett relatief betaalbaar aan een prijs van 2.499 euro. Goedkoop is dat voor studenten zeker niet, te meer omdat fietsen als de CGO600 en 600 Pro van Tenways vaak vergelijkbare prestaties bieden voor onder de 2.000 euro. Overigens tel je daar gerust nog een slot bij op: dat ontbreekt namelijk op Tenways-fietsen.