Stromer onthult eerste solid-state e-bike accu

Stromer ST3 Pinion
© Stromer
Zwitserse e-bikefabrikant Stromer heeft tijdens Eurobike zijn eerste solid-state accu voor e-bikes gelanceerd. De speedpedelec-maker wil van lithium-accu's afstappen.

Stromer onderstreept het belang om bij te dragen aan duurzame ontwikkelingen, zoals die van solid-state accu’s en ontwikkelde daarom een eigen solid-state accu voor e-bikes. Volgens Stromer co-CEO Tomi Viiala zijn solid-state accu’s onder de streep daarnaast een pak veiliger en laden ze tot tien keer sneller op dan conventionele batterijen. Viiala drukt wel meteen de verwachtingen: Stromer kan de accu niet direct in massaproductie nemen – daarvoor liggen de productiekosten simpelweg nog te hoog.

Ook zou de batterijcapaciteit vooralsnog tegenvallen. Specifieke cijfers worden niet genoemd. Voor de ontwikkeling van de eerste keramische solid-state e-bike accu bundelde Stromer krachten met TD Hitech Energy. De batterij was ook al in levenden lijve te zien tijdens Eurobike in Duitsland. Wanneer Stromer verwacht zo’n solid-state energiebron in zijn speedpedelecs te verwerken, laat het bedrijf in het midden.

Voordelen solid-state accu

Met de introductie van solid-state batterijen zou Stromer volledig kunnen afstappen van lithium-ion accu’s. Om te beginnen beperkt die stap de klimaatimpact van e-bikes. Het derven van lithium en de andere benodigde materialen van zulke accu’s – zoals nikkel – vereist extreem veel energie.

Uitgelicht artikel stromer st3 pinion Stromer ST3 Pinion review

Solid-state accu’s zijn bovendien veel veiliger. Het ontbreken van het lithium-elektrolyt maakt solid-state accu’s stabieler, en neemt daarmee risico’s op brandhaarden weg. Ten slotte laden ze sneller op: Stromer becijferde dat zo’n next-gen accu in 12 minuten volledig kan worden opgeladen. Dat is alvast een flinke vooruitgang van de urenlange laadbeurten die nu nog de standaard zijn.

Ontwikkeling in auto-industrie

Stromer benoemt het ook in zijn persbericht: het is vooral een techniek die we uit de auto-industrie kennen. Automotivegiganten als BMW, Mercedes Benz en Toyota werken elk aan een eigen EV. Het laatstgenoemde merk gaf eerder dit jaar te kennen een doorbraak op solid-state-vlak behaald te hebben. Tegen 2027 wil het automerk de eerste elektrische voertuigen met solid-state accu’s lanceren.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business