Nieuws

YouTube versobert kijkervaring adblock-gebruikers

YouTube logo
© iStock / 5./15 WEST
Gebruikers die een adblocker installeerden op hun browser krijgen te maken met een ‘suboptimale kijkervaring’ op YouTube, meldt de zoekgigant.

YouTube reageert daarmee op geruchten dat de kijkervaring op niet-Chrome-browsers intentioneel versobert. Gebruikers van bijvoorbeeld Edge of Firefox zouden te maken krijgen met video’s die een pak trager laden. YouTube zou eenzelfde vertraging niet vertonen in Google Chrome, observeerden diverse gebruikers. Volgens YouTube steekt de vork toch iets anders in de steel, en hangt de vertraging juist samen met het gebruik van adblockers – onafhankelijk van in welke desktopbrowser.

Gebruikers die adblockers blijven gebruiken, moeten door de maatregel even wachten vooraleer de video geladen is. Meer specifiek spreekt de zoekgigant over een ‘suboptimale kijkervaring’. Daarmee lijkt het erop dat YouTube in de toekomst mogelijk meer maatregelen wil invoeren tegen adblockers. Zowel voor Chrome als andere browsers, zo lijkt het.

Google benadrukt dat gebruikers die een advertentievrije kijkervaring wensen een abonnement op YouTube Premium kunnen nemen. Met dat abonnement verdwijnen alle advertenties, kan je alle video’s op de achtergrond afspelen op je smartphone én krijg je toegang tot YouTube Music. Wie de Premium-dienst wel ziet zitten maar de Music-dienst niet nodig heeft, is er slecht nieuws – Premium Lite is recent afgeschaft.

Uitgelicht artikel YouTube logo Nieuw ‘For You’-vak maakt YouTube-kanalen persoonlijker

Blokkade van advertenties

De versoberde kijkervaring volgt op een algehele blokkade van adblockers. Sinds enkele weken laat YouTube gebruikers met adblockers nog enkele video’s kijken. Ondernemen ze daaropvolgend geen stappen, dan kunnen ze geen video’s meer kijken. uBlock Origin is één van de blockers die voorlopig niet geraakt wordt door de blokkade. Het is goed mogelijk dat dit echter niet lang meer op zich laat wachten.

Tegelijk lijkt Google intern in een strijd om adblockers verwikkeld. Het Chrome-team sloot recent nog aan bij een adblocker-conferentie. De zoekgigant was zelfs één van de hoofdsponsors van de conferentie. Daar werd ook het belang van adblockers benadrukt, met name op het vlak van privacy.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business