Nieuws

Instagram maakt het mogelijk om Reels te downloaden

instagram
© iStock / stockcam
Iedereen kan nu Reels van Instagram downloaden. De plaatser van de Reel moet er alleen de juiste instelling voor inschakelen.

TikTok, YouTube en Instagram: wie vandaag de dag korte filmpjes wil kijken, kan daarvoor op meerdere platformen terecht. De platformen van ByteDance, Google en Meta doen hierbij hun best om zich van elkaar te onderscheiden en proberen functies te bieden die de andere apps niet hebben. Meta voegt nu wereldwijd de mogelijkheid toe om Reels op Instagram te downloaden. De functie was al langer beschikbaar voor gebruikers in de VS, maar is pas nu wereldwijd beschikbaar. Er zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden.

Niet alle Reels zullen gedownload kunnen worden: alleen Reels die openbaar zijn en die dus door alle Instagram-gebruikers bekeken kunnen worden, mag je downloaden. Daarbovenop moet het account toestemming geven om de Reels te downloaden. Die instelling staat standaard uitgeschakeld, maar kan je makkelijk wijzigen. Daarvoor navigeer je naar de appinstellingen: onder het kopje ‘Reels en Remix’ zal je die toestemming aan en uit kunnen zetten. Zoek naar de instelling ‘Mensen toestaan om je reels te downloaden’ indien je ze downloadbaar wil maken.

Beeld zonder klank?

Hou er wel rekening mee dat je het beeld van een Reel kan opnemen, maar dat het geluid niet altijd zal lukken. Dit zal afhangen van welke muziek er op de achtergrond speelt. Als dat een muzieknummer is waar auteursrecht op berust, zal je gedownloade video geen geluid hebben. Enkel Reels met originele audio zullen dus hun audio behouden.

Watermerk

Ook goed om te weten: de Reels die je downloadt, zullen een watermerk krijgen. Dat zal te zien zijn in de vorm van een Instagram-logo, met vermelding van de accountnaam van de poster erbij. Het watermerk moet ervoor zorgen dat Instagram-video’s op Instagram blijven staan en dat ze geen tweede leven gaan leiden op het concurrerende TikTok.

Over TikTok gesproken: gedownloade TikTok-video’s op Instagram delen om meer views en abonnees aan te trekken is geen efficiënte strategie. Instagram voert al sinds 2021 het beleid dat video’s met watermerken niet aangeraden worden aan andere gebruikers. Op die manier wil het platform er ook voor zorgen dat het geen tweede TikTok wordt, maar dat er originele content blijft verschijnen.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Zou jij plaatsnemen in een zelfrijdende Waymo-taxi?

  • Nee (70%, 138 Votes)
  • Ja (30%, 59 Votes)

Aantal stemmen: 197

Laden ... Laden ...
De beste elektronica-acties van februari

De beste elektronica-acties van februari

Bekijken bij bol.com

Business