Nieuws

Volkswagen EV’s kunnen na update gebruikt worden als thuisaccu

Volkswagen ID.4
© Volkswagen
Volkswagen EV's in de ID-serie met de 77kW-accu krijgen na een update ondersteuning voor bidirectioneel opladen. Hierdoor kunnen ze gebruikt worden als thuisaccu.

Volkswagen rolt de “Vehicle to Home”-mogelijkheid uit met versie 3.5 van de ID. Software op zijn ID-modellen. De Volkswagen-EV’s werken hierdoor in feite als gelijkstroom-thuisaccu. Hierdoor kunnen ze stroom teruggeven aan het huis als dit nodig is, bijvoorbeeld ‘s nachts. Overdag kan de elektrische auto juist stroom opslaan van een zonnesysteem. Om de stroom bruikbaar te maken voor thuisgebruik zal er buiten de elektrische auto nog wel een gelijkstroom naar wisselstroom-conversie moeten plaatsvinden.

Hiervoor is een laadstation met een geïntegreerd thuisenergiebeheersysteem (HEMS) vereist, schrijft de autofabrikant. Momenteel is dat thuisenergiebeheersysteem enkel beschikbaar op de S10E Compact HagerEnergy-thuisaccu. Later komt de technologie ook beschikbaar voor andere systemen. Geheel verrassend is dat overigens niet. HagerEnergy baseerde zijn implementatie voor thuisenergiebeheer namelijk op een ISO-standaard voor bidirectioneel opladen (15118-2).

Momenteel zou de functie wel met enkele beperkingen komen. De autofabrikant schrijft dat de elektrische auto’s na 10.000 kW of 4.000 uur stoppen met terugleveren. Onder de 20 procent laadvermogen stopt het systeem eveneens met het teruggeven van stroom. Die limiet is ingesteld om ervoor te zorgen dat je altijd nog op stap kan gaan met je elektrische auto, aldus Volkswagen.

“Dynamische extensie”

Volkswagen noemt bidirectioneel opladen met ID-modellen een “dynamische extensie” van de vaste thuisaccu. Daarbij wordt het terugleveren geactiveerd op basis van de vraag van de vaste thuisaccu, of het laadstation. In principe worden de elektrische auto’s enkel aangesproken als er meer stroom nodig is dan de thuisaccu kan leveren.

Nieuwe en afgeleverde elektrische auto’s

Volgens de autofabrikant hoeven reeds afgeleverde ID-elektrische auto’s niet aangepast te worden voor de functie. Bestuurders hoeven dus enkel de ID. Software 3.5-versie te installeren om bidirectioneel opladen te activeren. Een vereiste is wel dat je ID-voertuig een accu heeft van 77 kW. Of bidirectioneel opladen later ook beschikbaar komt voor modellen met kleinere of grotere accu’s, is niet bekend.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business