Nieuws

Netflix ziet advertentieabonnement gestaag groeien in Q4

Netflix logo
© Unsplash / Venti Views
Intussen kiest zo'n 40 procent van alle nieuwe Netflix-abonnees voor het advertentieabonnement. Netflix Basic met Ads is intussen goed voor ongeveer 23 miljoen abonnees.

Netflix onthulde in november dat het in één jaar tijd 15 miljoen klanten had geworven voor “Basic met Ads“, zoals het abonnement heet. Aan het einde van 2023 was dit aantal opgelopen tot 23 miljoen, zo staat te lezen in Netflix’ kwartaalcijfers. Cijfers die nog nooit zo opzienbarend waren. In Q4 verwierf de streaminggigant in 13,1 miljoen nieuwe abonnees. Een nieuw record, klinkt het in de resultaten van Q4 2023.

Groei voor advertentietak

Netflix meldt in zijn kwartaalcijfers dat het advertentieabonnement inmiddels goed is voor 40 procent van de nieuwe abonnees. Uiteraard verschilt dat wel van land tot land. In België en Nederland kan je het Basic met Ads-abonnement nog niet afsluiten. Of en wanneer dat gaat veranderen, is niet bekend. Netflix co-CEO Greg Peters zegt dat het abonnement beschikbaar is in de landen waar merken het meest uitgeven aan reclame. Andere landen lijken daarmee niet meteen interessant voor de Basic met Ads.

Netflix verwacht voor 2024 alvast gestage groei voor zijn advertentietak. “We verwachten een sterke groei in 2024, maar vanuit een kleine basis, dus het is nog geen primaire aanjager van onze totale omzetgroei. Ons doel is om van advertenties een substantiëlere inkomstenstroom te maken die bijdraagt aan een aanhoudende, gezonde inkomstengroei in 2025 en daarna”, klinkt het in de uitleg bij de kwartaalcijfers.

Basic-abonnement verdwijnt

Met de uitrol van het reclameabonnement neemt Netflix stilletjes aan afscheid van zijn reguliere Basic-abonnement. Eerder kwam naar buiten dat het abonnement niet meer werd aangeboden in Canada. Nu gaat die wijziging ook gelden voor het Verenigd Koninkrijk. Het is de bedoeling dat Basic in steeds meer landen wordt vervangen door Basic met Ads en het reguliere Basic-abonnement dus verdwijnt.

Uitgelicht artikel Netflix kijktips januari 2024 Netflix België: de beste nieuwe films en series voor januari 2024

Onder de streep was het vierde kwartaal goed voor een omzet van 8,8 miljard dollar en een winst van 938 miljoen dollar. De omzet ligt daarmee 12,5 procent hoger dan dezelfde periode in 2022. De marge is volgens de streamingdienst ook flink gestegen, van 7 naar bijna 17 procent. Over heel 2023 komen de operationele inkomsten uit op 7 miljard dollar, een stijging van 23 procent tegenover 2022.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business