Tabletverkopen fors gedaald in Q4, Apple (nog) aan kop
Marktonderzoeker Canalys meldt in zijn rapport dat de tabletverkopen jaar op jaar met 10 procent zijn gedaald. In totaal verscheepten fabrikanten in 2023 135,3 miljoen tablets, waarvan ongeveer 38 miljoen exemplaren in het vierde kwartaal werden geleverd, 10,7 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder.
Ondanks een daling van de tabletverkopen van 24 procent jaar op jaar wist Apple zijn polepositie wel te behouden, met een marktaandeel van 39,2 procent. Samsung is goed voor iets minder dan de helft van Apples aandeel: 18 procent. Bij het Zuid-Koreaanse merk daalden de verkoopcijfers met 10,5 procent.
Groei te danken aan China
Ook Amazon moet flink inleveren op zijn wereldwijde tabletverkopen: van 3,6 miljoen stuks in Q4 2022 naar 2 miljoen in Q4 2023, een daling van 43,9 procent. Daarmee is Amazon nu het kleinste tabletmerk in de wereldwijde top vijf. Boven Amazon en onder Samsung vind je Huawei en Lenovo, met marktaandelen van respectievelijk 7,5 en 7,1 procent in Q4 2023. Beide merken zagen hun verkopen in Q4 ook toenemen. Bij Huawei is de toename het grootst: 95,4 procent. Lenovo ziet de verkopen met 14,9 procent toenemen.
De forse groeicijfers hebben de merken voornamelijk te danken aan China en India, waar de verkopen van tablets nog wel toenemen. Elders in de wereld, waaronder in Europa, zien we de verkoopcijfers alleen nog dalen.
Huawei verkoopt zijn tablets overigens niet in België. Nederlandse consumenten kunnen ze nog wel via de Huawei-webwinkel bestellen. De vraag is echter waarom je daarvoor zou kiezen: sinds 2019 is het Huawei verboden de Play Store mee te leveren op zijn Android-tablets. Lenovo is wat dat betreft een ander verhaal. Zij verkopen wel tablets in Europa, zij het vooral in de betaalbare prijsklasse. Consumenten met een lager budget die een tablet zoeken, komen zodoende sneller bij Lenovo uit.
Focus op AI-integratie
Om de stagnatie van tabletverkopen tegen te gaan is het zaak dat fabrikanten ook op tablets hun AI-functies gaan aanbieden, stelt de marktonderzoeker. “Plannen voor AI-integratie op apparaten voor tablets lopen achter op die voor pc’s en smartphones. Het aanbieden van deze functies op verschillende apparaten zal cruciaal zijn voor leveranciers die een uniforme en naadloze ervaring in hun ecosystemen willen leveren”, klinkt het.
Hoe de tabletverkopen in 2024 gaan verlopen is nog onduidelijk. De marktonderzoeker voorspelt wel dat we dit jaar meer gaan zien van vouwbare tablets. De verkopen daarvan zullen echter niet meteen aantrekken.