Nieuws

Apple: EU goed voor slechts 7% van App Store-omzet

Apple
© iStock / PhillDanze
Nadat Apple vorige week maatregelen voor de Europese Digital Markets Act (DMA) aankondigde, benadrukt het nu dat het Europese aandeel in de App Store-omzet ontiegelijk klein is.

Apple start in maart de uitrol van iOS 17.4. Voor Europese gebruikers brengt die update belangrijke wijzigingen in de App Store met zich mee. Zo mogen ontwikkelaars weldra eigen appwinkels opzetten, die het sideloaden van apps mogelijk maken. Verder maakt Apple een einde aan het alleenrecht op het aanbieden van een betaalsysteem. Apps mogen dus hun eigen betaalsysteem introduceren, wat hen een financieel voordeel oplevert: ze hoeven geen Apple-taks meer te betalen. Daar staat wel tegenover dat Apple een zogenaamde Core Technology Fee introduceert. Ontwikkelaars van apps met meer dan één miljoen installaties betalen 0,50 cent voor elke eerste installatie en update, per apparaat, per jaar.

Duidelijk is dat Apple niet zit te wachten op maatregelen van de Europese Unie. In de aankondiging noemt de fabrikant herhaaldelijk de gevolgen voor de privacy en beveiliging van iPhone-gebruikers. Ook financieel moet het merk inleveren, al lijkt het zich daar niet zozeer zorgen om te maken. Apples financiële topman Luca Maestri zei daarover het volgende: “Veel zal afhangen van de keuzes die worden gemaakt. Om het in context te houden: de wijzigingen zijn van toepassing op de EU-markt, die ruwweg 7% van onze wereldwijde App Store-inkomsten vertegenwoordigt.”

Uitgelicht artikel iPads Sideloaden van apps enkel voor iPhones, niet voor iPads

Met “de keuzes die worden gemaakt” doelt Maestri op keuzes van ontwikkelaars om het App Store-betaalsysteem te omzeilen. Zelfs als een groot deel van de ontwikkelaars omschakelt, is de impact op Apples financiële eindresultaat mogelijk beperkt, gezien het lage omzetaandeel in de EU.

Hoogste services-omzet ooit

Recordcijfers voor de services-tak, waar de App Store onder valt, verpulveren de gedachte dat Apple aan ‘rode cijfers’ moet denken. Voor het vierde kwartaal noteerde het een recordomzet van 23,1 miljard dollar voor de services-tak – een stijging van 11 procent jaar-op-jaar. Die stijging komt op het moment dat de fabrikant juist in zwaar weer verkeert voor zijn omzetten van de iPhone- en iPad-reeksen.

Vooral de iPad-verdiensten zijn flink ingezakt: op één jaar tijd zijn ze met 25 procent gedaald. Apple zag de verkopen van iPhones daarentegen met 6 procent stijgen. De omzet van Macs bleef gelijk. De elektronicafabrikant houdt onder de streep iets meer over dan verwacht: bijna 34 miljard dollar, terwijl er in het vierde kwartaal van 2022 nog iets minder dan 30 miljard overbleef. De resultaten zijn dus niet zo rampzalig als eerder voorspeld.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business