Nieuws

Disney+ is eindelijk winstgevend, maar winst verdwijnt naar elders

Disney plus
© Disney
Disney+ en het Amerikaanse Hulu leveren Disney eindelijk geld op, al zorgt streaming nog steeds voor verlies.

Disney+ is ongetwijfeld een van de grotere en meest gekende streamingdiensten. Disney-CEO Bob Iger laat weten dat Disney+, samen met het Amerikaanse Hulu, voor het eerst winst maakt. In Europa zijn die Hulu-series gewoon via Disney+ te kijken, waardoor het logisch lijkt om die cijfers samen te nemen: al bij al draaide het bedrijf afgelopen jaar een omzet van 47 miljoen dollar met Disney Plus en Hulu.

Winst, maar toch verlies

Een knap cijfer, zeker als je er rekening mee houdt dat tot voor kort geen enkele streamingdienst winstgevend was. Vorig jaar rapporteerde het bedrijf nog een verlies van 587 miljoen dollar voor Q2. Kortom: Disney+ en Hulu maakten een koerswijziging van jewelste. Dat kan niet gezegd worden voor ESPN Plus, de streamingdienst waarmee Disney Amerikanen naar sport laat kijken. Die rapporteerde een verlies van 65 miljoen dollar, waardoor het bedrijf op streaminggebied alsnog in het rood komt te staan.

Het bedrijf maakte dus een verlies van 18 miljoen dollar, maar beschouwt dat niet als slecht nieuws. Integendeel: dat de diensten eindelijk geld opbrengen, mag gerust een belangrijke mijlpaal heten. Het bedrijf zal dan ook blijven inzetten op streaming, want verwacht wordt dat Disney hier binnenkort toch groei zal uithalen.

Toekomstplannen

Vooral voor ESPN Plus staat nog heel wat op de planning. Die sportstreamingdienst wordt, althans voor Amerikaanse gebruikers, mee opgenomen in de Disney+-app. Hier zal je zo’n tegel niet meteen zien verschijnen. ESPN speelt in Europa niet meteen mee voor uitzendrechten. In Amerika zet het productiehuis vooral in op een streamingdienst in samenwerking met Warner Bros. Discovery en Fox, speciaal voor sport. In de herfst van 2025 zou er ook een afzonderlijke app voor ESPN verschijnen.

Inmiddels bereikt Disney+ wereldwijd zo’n 117,6 abonnees. Hoeveel dat cijfer nog kan groeien is maar de vraag. De extra inkomsten lijkt Disney dan ook voornamelijk uit advertentie-abonnementen te halen. Dat abonnement is goedkoper voor de gebruiker, maar levert geld op voor Disney als er advertenties getoond worden. Zo’n advertentie-abonnement komt ook naar België en Nederland, en zal hier 5,99 euro gaan kosten. Daarnaast zal Disney+ ook gaan optreden tegen accountdelen – een maatregel die Netflix ook flink wat extra abonnees opleverde.

Uitgelicht artikel disney plus disney+ bingewatchen serie Goedkopere Disney+ met reclame komt ook naar België en Nederland

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business