Adobe belooft zijn AI niet te trainen met je content

adobe
© iStock / David Tran
Adobe belooft dat het je content “nooit zal gebruiken” om AI te trainen. De reactie volgt op een stormvloed van kritiek na een aanpassing van de algemene voorwaarden.

In de algemene voorwaarden vermeldde Adobe dat het zonder verdere toestemming content van Creative Cloud-gebruikers kon inzetten voor het trainen van zijn AI. Dit leidde tot woede onder Adobe-gebruikers, die de clausule in de algemene voorwaarden massaal afkeurden. Ze waren van mening dat Adobe de content niet zomaar mag gebruiken, en al helemaal niet zonder hier eerst toestemming voor te vragen. In een blogpost biedt Adobe ditmaal tekst en uitleg over de terms-of-service, en doet het een belangrijke belofte: het zal de content nooit gebruiken voor AI.

Voorwaarden aangepast

Adobe zegt die belofte ook te verwerken in aangepaste voorwaarden van Creative Cloud. Meer specifiek zal de softwaregigant de clausules wegnemen die het het recht geeft om content voor trainingsdoeleinden te gebruiken. De aangepaste voorwaarden worden op zijn vroegst komende week naar gebruikers gestuurd. Vanaf dat punt is ook de juridische kant afgedekt, maar blijkens de belofte van Adobe hoeven CC-gebruikers zich nu al geen zorgen te maken.

In de aangepaste voorwaarden van Creative Cloud zal Adobe ook met name de bewoordingen aanpassen. De juridische taal in de huidige versie zou te verwarrend zijn. Om die reden worden in de nieuwe voorwaarden ook voorbeelden genoemd van wat ze met bepaalde clausules bedoelen en waarom ze nodig zijn.

Uitgelicht artikel Apple Intelligence Dit is wat je allemaal mag verwachten van Apple Intelligence

Content uit publiek domein

Voor het trainen van AI-modellen voor Creative Cloud zegt Adobe enkel content uit het publieke domein te gebruiken. Dat zijn afbeeldingen en andersoortige content die bijvoorbeeld te vinden zijn op Wikipedia of Flickr. Ook kan het zijn eigen Adobe Stock-database gebruiken, mits het de juiste licenties verkrijgt én dus de makers vergoedt voor het AI-gebruik.

Adobe wijst er verder op dat gebruikers zich sowieso kunnen afmelden van analytische functies en het gebruik van data voor productverbeteringen. Zelfs als je je daar niet voor afmeldt, staat de belofte dat Adobe niet ineens de rechten van content kan overnemen, wat momenteel nog wel in de voorwaarden staat.

adobeaicreative cloud

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken