Meta wil TikTokkers overtuigen om over te stappen naar Instagram

Nu de toekomst van TikTok in de VS onzeker is, spelen socialemediabedrijven daar gretig op in. Platformen zoals Bluesky en X probeerden reeds een graantje mee te pikken door ook feeds voor verticaal georiënteerde video’s te tonen. Meta zette er op in door een alternatief op ByteDances CapCut te ontwikkelen – de verticale video’s biedt het al veel langer aan als ‘Reels’. Nu blijkt dat Meta ook op een andere manier probeert te profiteren van de teloorgang van TikTok.
Deze keer heeft Meta het gemunt op TikTok-creators, die populaire video’s maken op het kortefilmpjesplatform. Meta wil hen incentiveren om Reels voor Facebook en Instagram te maken in plaats van TikToks. Daar heeft het bedrijf “tot 5000 dollar” voor over. Dat geld zouden overstappende creators als bonus kunnen verdienen op drie maanden tijd.
Die 5000 dollar wordt uitbetaald als bonus en dus niet als reguliere inkomst. Die inkomsten zullen uit het Facebook Content Monetization-programma komen, waar de creators meteen toegang tot krijgen. Dankzij dat programma kunnen creators geld krijgen voor al hun posts, of dat nu video’s, foto’s of gewoon teksten zijn. Om de deal rond te maken, krijgen de creators meteen contentdeals. Dat moet ervoor zorgen dat hun content zichtbaarder is, zodat ze meteen volgers kunnen aantrekken. Het rankingsysteem voor Reels werd bovendien ook aangepast zodat nieuwe creators makkelijker doorbreken bij hun nieuwe publiek op Instagram en Facebook.
Daar blijft het echter niet bij. Het bedrijf verandert ook hoe Reels precies werken, zodat ze interessanter worden voor wie van TikTok overstapte. Momenteel is de maximale lengte slechts 90 seconden, terwijl Amerikaanse creators filmpjes zullen mogen maken van 3 minuten lang. Dat ligt dichter bij de 10 minuten die TikTok toestaat. Die wijzigingen moeten helpen om TikTok-creators over de streep te trekken en naar Instagram en Facebook te lokken. Naast de creators hoopt Meta dat ook de kijkers mee verhuizen. Of de aanpak van Meta zoden aan de dijk brengt, valt nog te bezien. Voorlopig werkt TikTok nog gewoon in de Verenigde Staten, al is de kans groot dat creators die er hun geld mee verdienen stilaan naar alternatieven kijken.