TomTom Go verdwijnt door bug van Android Auto

Gebruikers klagen via de Play Store dat TomTom Go soms helemaal niet verschijnt op Android Auto. In andere gevallen is de navigatie-app wel beschikbaar, maar vraagt deze continu om locatietoegang, terwijl de app al over de juiste rechten beschikt. Het opnieuw installeren van de app biedt geen soelaas, en hetzelfde lijkt te gelden voor een herstart van de telefoon of het infotainmentsysteem.
In een reactie op recente reviews laat TomTom weten dat er een oplossing voor de Go-app in de maak is. “Excuses voor het ongemak dat dit heeft veroorzaakt. We hebben het juiste team op de hoogte gebracht en zij werken er actief aan. We zullen het snel oplossen”, reageerde het bedrijf gisteren. In een recentere reactie vraagt TomTom gebruikers de volgende acties uit te voeren:
- Verwijder de cache van TomTom Go op Android Auto.
- Controleer op updates voor de telefoon én Android Auto.
- Verwijder de app van Android Auto en verwijder het infotainmentsysteem uit de lijst met gekoppelde bluetoothapparaten van de telefoon (alleen als Android Auto Wireless wordt gebruikt).
Deze stappen zouden het probleem kunnen verhelpen. Of TomTom ook de onderliggende bug heeft aangepakt die voor de problemen zorgde, wordt niet duidelijk. Aangezien het TomTom Go-team op de hoogte is, lijkt de oplossing waarschijnlijk niet lang op zich te laten wachten.
Voordelen van TomTom Go
TomTom Go is een betaald alternatief voor de navigatiediensten Google Maps en Waze. Net als die kaartdiensten biedt Go op Android Auto realtime updates over verkeersomstandigheden, snelheidswaarschuwingen en informatie over lokale tankstations en brandstofprijzen. Informatie over flitsers ontbreekt in TomTom; bovendien kan de gebruiker zelf geen meldingen toevoegen.
Met meer dan 10 miljoen downloads is de kaartendienst kleiner dan Waze (ruim 500 miljoen) of Maps (ruim 10 miljard), maar desondanks heeft de app de laatste jaren een trouwe fanbasis opgebouwd.