Printers drukken wartaal af door Windows-update, oplossing niet evident

De afgelopen tijd melden heel wat mensen problemen met hun printer, die plots willekeurige tekst en IPP-protocolheaders afdrukt in plaats van een gevraagd document, en in sommige gevallen de twee door elkaar. De oorzaak, zo bevestigt Microsoft via het Windows Health Dashboard, is Windows 11 previewupdate K5050092, die eerder dit jaar op 29 januari werd gelanceerd.
Vooral USB-printers getroffen
De bug, die afgedrukte tekst vaak doet beginnen met “POST /ipp/print HTTP/1.1” en vervolgens nog een hoop technische, IPP-gerelateerde headers, lijkt vooral dual-mode USB-printers te treffen, al zijn er ook gebruikers die er last van hebben bij draadloos afdrukken, iets wat Microsoft vooralsnog niet bevestigd heeft. Volgens het bedrijf zou er een grotere kans zijn dat het probleem zich voordoet wanneer de printer opnieuw ingeschakeld wordt of verbonden wordt met een Windows-computer na enige tijd niet verbonden te zijn geweest.
Zoals gezegd moet de oorzaak van het probleem gezocht worden bij previewupdate K5050092 en latere versies, inclusief versies 23H2 en 22H2 van Windows 11 en versie 22H2 van Windows 10.
Oplossing via Group Policy
Een definitieve oplossing voor de bug is er voorlopig nog niet, al zegt Microsoft wel dat er werk van wordt gemaakt. Intussen is er wel een tijdelijke, zij het wat omslachtige oplossing via Group Policy.
IT- en systeemadmins kunnen namelijk via Known Issue Rollback (KIR) de configuratie van getroffen Windows-systemen terugdraaien. De K5050092-update wordt dan van het systeem verwijderd en kan in afwachting van een definitieve oplossing het probleem niet meer veroorzaken. Handig natuurlijk voor wie Windows Pro heeft, minder evident voor de gemiddelde gebruiker, die nog wat geduld zal moeten hebben.