Apple Mail-app is onbruikbaar na iOS 18.5-update

Opvallend is dat de problemen met Apple Mail pas recent lijken te zijn ontstaan, terwijl iOS 18.5 al ruim een maand beschikbaar is. Toch lijkt het probleem gelinkt aan iOS 18.5 – op oudere iOS-versies werkt de Mail-app namelijk nog gewoon.
Problemen met de Apple Mail-app
Dat maakt het des te vervelender voor wie iOS 18.5 al heeft geïnstalleerd en de Mail-app nu niet meer kan gebruiken. Of beter gezegd: openen lukt vaak nog wel, maar de app blijft vervolgens hangen op een wit scherm, reageert niet op aanrakingen of crasht volledig. Mails lezen of versturen is in elk geval niet mogelijk voor getroffen iPhone- en iPad-gebruikers.
Hoe wijdverspreid de problemen zijn, is lastig te zeggen. Op onder meer Reddit, Apple Support en het forum van MacRumors zijn al enkele tientallen meldingen opgedoken. In de meeste gevallen zijn die meldingen slechts enkele dagen oud. Bovendien geven bijna alle gebruikers aan dat de problemen begonnen nadat zij iOS 18.5 hadden geïnstalleerd.
Of Apple al werkt aan een oplossing, is op dit moment niet duidelijk. Het bedrijf heeft nog niet gereageerd op de meldingen. Ook op de System Status-pagina van Apple wordt geen melding gemaakt van de problemen op iOS en iPadOS.
Tijdelijke oplossingen
Het blijft dus wachten op een officiële update van Apple. Mogelijk volgt die via een patch in de App Store. Tot die tijd zijn er wel enkele tijdelijke oplossingen waarmee je mogelijk weer toegang krijgt tot de maildienst:
- Herstart je toestel
- Sluit de Mail-app geforceerd en open deze opnieuw
- Schakel de autocorrectie van het toetsenbord uit (inclusief automatische punten)
- Installeer de Mail-app opnieuw
Een definitieve oplossing is er echter nog niet. Wie nu al last heeft van problemen met de Mail-app, merkt vaak dat deze na enkele uren vanzelf terugkeren.