VanMoof-DNA leeft voort in nieuwe Raleigh One e-bike

Dat VanMoof-DNA zie je ook meteen terug in het ontwerp van de Raleigh One. De e-bike kreeg een statig frame met de kenmerkende VanMoof-driehoek, een ingebouwd achterlicht en een zadelpen die in de lijn van het frame doorloopt.
In hoeverre Ties en Taco Carlier precies betrokken zijn geweest bij de ontwikkeling van de One, is niet bekend. Volgens het moederbedrijf van Raleigh, de Nederlandse Accell Group, hebben ‘sommige oud-VanMoof-teamleden’ hun expertise ingezet bij de ontwikkeling van de Raleigh One. Tegelijk benadrukt het Nederlandse bedrijf dat “de One een product van de Accell Group is” en dus geen VanMoof met een ander logo.
Raleigh One
Zoals we van elektrische stadsfietsen gewend zijn, beschikt de One over een achterwielmotor van MiVice en een Gates Carbon-tandriem. Versnellingen vind je niet op de Raleigh One, maar de batterij is wél uitneembaar en op het stuur zit een SP Connect-houder voor je smartphone.
Met de genoemde batterij haalt de One naar verluidt tot 80 kilometer in de ‘Eco’-modus. In de hoogste ondersteuningsstand daalt dit naar maximaal 50 kilometer. Het volledig opladen van de accu duurt volgens Raleigh minder dan 2,5 uur.

Abonnementen voor je e-bike
Raleigh probeert zich daarnaast te onderscheiden met allerlei softwaremogelijkheden. Via de Raleigh-app kun je een alarm inschakelen of de fiets volgen via GPS. Ook de abonnementsstructuur is een manier waarop de fabrikant zich wil onderscheiden. In eerste instantie zijn er twee opties beschikbaar:
- Basic (gratis): met het basisabonnement krijg je toegang tot een dashboard met ritstatistieken en informatie over je e-bike, basisbeveiliging, een ‘gestolen’-modus en gratis updates via bluetooth.
- Core (7,99 euro/maand of 96 euro/jaar): activeert automatisch de ‘gestolen’-modus bij diefstal en bevat slimme onderhoudswaarschuwingen. Tijdelijk krijg je ook gratis over-the-air-updates, deelfuncties voor je Raleigh One en de mogelijkheid om je alarm op afstand in te schakelen.
Die laatstgenoemde functies zijn echter slechts tijdelijk gratis. Vanaf 2026 worden deze features namelijk ondergebracht in het nieuwe Icon-abonnement. Details over de prijs van dat abonnement volgen later.
Prijzen en beschikbaarheid
Raleigh meldt dat de One vanaf juli leverbaar is in Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Er zijn nog geen aanwijzingen dat de fiets ook in België verkrijgbaar zal zijn. De prijzen beginnen bij 2.699 euro, met optionele accessoires zoals een mandje aan het stuur of een cargodrager. Ook kan je nog kiezen uit een doorstap- of hoog frame en twee kleuren: grijs en wit.

Gezien het verleden van de VanMoof-oprichters is het goed om te weten dat (vrijwel) alle onderdelen op de Raleigh One standaardonderdelen zijn. Je fietsenmaker kan ze dus gewoon bestellen als ze onverhoopt kapotgaan, in tegenstelling tot de onderdelen van VanMoof-fietsen.