Partnerinfo

Zien: ADO tipt sluier op van nieuwe elektrische vouwfiets

ADO Air 20 Ultra kleuropties
© ADO
ADO breidt zijn Air 20-serie deze week uit met de Air 20 Ultra: een elektrische vouwfiets van 1.799 euro (voorverkoop), die volgens de fabrikant krachtiger én comfortabeler is. De vouwfiets is verkrijgbaar vanaf 27 april.

Verschillende e-bikes van ADO passeerden al de revue op de redactie, waaronder de Air 20, die een nette zeven kreeg in onze review. Later bracht de fabrikant ook nog de Air 20 Pro uit. Ditmaal is het de beurt aan de ADO Air 20 Ultra: een geüpgradede versie van de Air 20 Pro. Nog voordat de elektrische fiets komend weekend op de markt verschijnt, licht ADO alvast een tipje van de sluier op van de aanstaande vouwfiets.

Geüpgradede Bafang-motor

Net als de Air 20 Pro is de Air 20 Ultra uitgerust met een krachtige Bafang-naafmotor met een koppel van 40 Nm – ideaal voor ritten in de stad en over licht heuvelachtig terrein. Nieuw is dat de Bafang-motor ditmaal beschikt over drie versnellingen in plaats van twee in de automatische versnellingsbak (CVT). Specifiek gaat het om een extra lage versnelling, zodat je sneller op gang komt bij verkeerslichten en minder kracht hoeft te zetten bij het beklimmen van heuvels.

ADO belooft dat de nieuwe configuratie tot 24 procent meer koppel levert bij lage snelheden. Samen met de derde versnelling zorgt dit voor een natuurlijkere fietsbeleving, waarbij je zelf minder inspanning hoeft te leveren. Kortom: ideaal voor woon-werkverkeer waarbij je hoopt onbezweet op kantoor of thuis aan te komen.

Air 20 Ultra Bafang-naafmotor
© ADO

Voor wie iets meer kracht wil zetten, beschikt de Air 20 Ultra over een ‘Eco Mode’, die volgens ADO het meest geschikt is voor vlak terrein. De Eco-stand levert bovendien het grootste bereik op. Sta je op het punt een steilere helling (meer dan 8 graden) te beklimmen, dan raadt ADO de ‘Sport Mode’ aan voor extra ondersteuning. Deze modus activeer je door tweemaal op de aan-/uitknop te drukken, gevolgd door de ‘+’-knop.

Lichtgewicht en onderhoudsarm

De ADO Air 20 Ultra blijft verrassend licht van gewicht ondanks de vernieuwde motor en grotere batterij (370 Wh versus 345,6 Wh op de Air 20 Pro, met een bereik tot 100 kilometer). De fiets is wel één kilo zwaarder geworden. De fabrikant zegt die gewichtstoename zoveel mogelijk beperkt te hebben, bijvoorbeeld door de voorvork met ingebouwde vering voortaan van aluminium in plaats van staal te maken.

In de praktijk zal je waarschijnlijk niet direct merken dat de Ultra een kilogram zwaarder is. Wel merk je dat de fiets krachtiger is, beschikt over een verbeterde geïntegreerde bagagedrager (nu ook van aluminium), en dat er een handige magnetische sluiting is toegevoegd waarmee de fiets vastgezet kan worden wanneer deze is opgevouwen. Dit zorgt volgens ADO voor extra stabiliteit in opgevouwen toestand.

Net als de fiets zelf zijn ook de onderhoudsbehoeften licht te noemen. De tandriem gaat tot wel 30.000 kilometer mee zonder onderhoud. De ingebouwde versnellingsautomaat (CVT) vereist nauwelijks onderhoud en datzelfde geldt voor de hydraulische schijfremmen. Ideaal voor een fiets waarop je dagelijks vertrouwt voor woon-werkverkeer, en waarvan je hoopt er nooit mee stil te vallen langs de baan.

ADO Air 20 Ultra opgevouwen
© ADO

Fiets voor op reis

Het relatief lage gewicht van 19 kilogram maakt de fiets ook geschikt om mee te nemen op reis. Hij is weliswaar niet zo licht als reguliere vouwfietsen, maar dat is ook logisch: de ADO beschikt nog altijd over een motor, een flink accupakket en andere elektrische componenten. Dat mag de pret echter niet drukken, stelt ADO. Volgens de fabrikant vouw je de Air 20 Ultra binnen tien seconden op. Vervolgens neem je de fiets moeiteloos mee in de auto, bus of trein.

Bekijk met eigen ogen

Vanaf 27 april kan je de Air 20 Ultra rechtstreeks via ADO bestellen. Tot die tijd kan je via de website van ADO al meer te weten komen over de elektrische vouwfiets. ADO biedt zelfs een wachtlijst aan: zo hoor je direct wanneer de e-bike beschikbaar is en krijg je eerder toegang tot informatie en deals.


Dit artikel is geschreven door een van onze partners. Onze redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

ADOe-bikepartnerinfo

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Advanced Engineering 2025: laat je inspireren om te innoveren

Advanced Engineering 2025: laat je inspireren om te innoveren

Registreer voor gratis toegang