RECENSIEOVERZICHT
PRO
CON

De X-M1 is de goedkoopste systeemcamera in Fujifilms X-reeks. Haalt hij de kwaliteit van de duurdere modellen?

De X-M1 is de goedkoopste systeemcamera in Fujifilms X-reeks. Haalt hij de kwaliteit van de duurdere modellen?

Het succes van de X-reeks berust op twee factoren. Enerzijds zijn er de retrovormgeving en de traditionele bediening, waardoor een X-camera lijkt op een klassieke meetzoekercamera uit de jaren "60 of "70. Anderzijds is er de unieke X-Trans-beeldsensor, die haarscherpe beelden en aantrekkelijke kleuren produceert.

De allereerste X-systeemcamera was de X-Pro1 (getest op Shoot.be), met een al even unieke hybride optisch-elektronische zoeker. Daarna kwam de X-E1 (getest op Shoot.be), met een zuiver elektronische zoeker.

De nieuwste telg in het systeem is de X-M1, en die heeft helemaal geen zoeker. Net als bij een compactcamera of bij andere goedkope systeemcamera’s gebruik je het scherm om je onderwerp in beeld te nemen. De X-M1 kreeg wel dezelfde sensors als zijn grote broers, en zou dus in theorie dezelfde beeldkwaliteit moeten leveren.

Het is de eerste X-camera met wifi aan boord. Via de Fujifilm Camera App kan je beelden bekijken op en overzetten naar een smartphone of tablet. De camera op afstand bedienen is niet mogelijk.


Het 3 inchscherm kan uitklappen.

De bouw en de bediening

De X-M1 kreeg net als de andere X-camera"s een aantrekkelijk retrodesign, compleet met een jasje van zwart of bruin similileer. Om de prijs te drukken is de camerabody vervaardigd uit kunststof en niet uit een aluminiumlegering, zoals de X-Pro1 en X-E1. Daardoor is de camera veel lichter dan hij eruitziet.

We vermeldden al dat de X-M1 geen zoeker bevat. Je maakt je compositie op het 3-inchscherm op de achterzijde. Dat klapt uit tot een hoek van 90 graden, zodat je de camera ook op heuphoogte of boven je hoofd kan houden. Het belangrijkste nadeel van zo’n scherm is dat het minder bruikbaar is in felle zon. Er is een aparte ‘zonlichtfunctie’ die het scherm helderder maakt, maar daardoor wordt het moeilijker om te evalueren of je opnames correct belicht zijn.

Qua bediening verschilt de X-M1 behoorlijk van de andere X-systeemcamera’s. Het grote instelwiel boven op de camera dient hier niet om de sluitertijd in te stellen, maar op de opnamestand te kiezen. De toevoeging van een volautomatische opnamestand en scènepresets voor onder meer portret, landschap en sport maken de X-M1 beter geschikt voor de beginnende fotograaf.

Om de belichting in te stellen, gebruik je twee instelwieltjes waarmee je – afhankelijk van de gekozen opnamestand – de sluitertijd, het diafragma en/of belichtingscompensatie kiest. Het wieltje op de achterkant van de camera is erg gevoelig; het overkwam ons dat het van positie veranderde toen we de camera aan een riem droegen.

Nieuwe kitlens
Samen met de X-M1 brengt Fujifilm een nieuwe kitlens uit. De Fujinon XC 16-50mm heeft een zoombereik van 24-76 mm in fullframe-equivalent, met een maximaal diafragma van f/3.5 in groothoek en f/5.6 wanneer je helemaal inzoomt. Ook deze lens heeft een behuizing uit kunststof.

Om de prijs te drukken kreeg hij geen instelring voor het diafragma – wat bijna alle andere lenzen voor het X-systeem wel bevatten. Om deze lens op een X-Pro1 of X-E1 te gebruiken, moet je de firmware van die camera’s eerst updaten.

De lens is een goede partner voor de X-M1, met als voornaamste minpunt duidelijke tonvervorming  (horizontale lijnen die naar het midden van het beeld afbuigen) in groothoekstand.


 

De X-M1 bevat een instelwiel voor de opnamestand, en twee wieltjes voor sluitertijd en diafragma.

 

De prestaties

De X-M1 is duidelijk bedoeld voor de minder ervaren fotograaf, en daarom zijn een betrouwbare lichtmeter en autofocus erg belangrijk. De camera stelt hier niet teleur.

De lichtmeting zorgt er in de eerste plaats voor dat de lichtste delen van de foto niet overbelicht worden. In sommige situaties betekent dat dat de schaduwen ‘dichtlopen’. Als je in raw-formaat werkt, kan je echter nog heel wat detail uit de donkere partijen recupereren.

De X-M2 gebruikt een contrastgebaseerd AF-systeem met 49 selecteerbare AF-punten. De focussnelheid is aanvaardbaar, maar niet zo snel als bij de systeemcamera’s van Panasonic en Olympus of bij reflexcamera’s. Manueel scherpstellen is ook mogelijk; je kan dan inzoomen op het livebeeld om de scherpstelling te controleren.

Standaard levert de X-M1 levensechte kleuren. Met de filmstijl Velvia knallen de kleuren meer. De 16 megapixelsensor zonder laagdoorlaatfilter registreert erg veel fijne details. Vanaf ISO 800 wordt de scherpte negatief beïnvloed door de ruisonderdrukking. Maar tot aan ISO 1.600 kan je met wat nabewerking een mooi compromis tussen ruis en scherpte verkrijgen.

Met de filminstelling Standaard levert de X-M1 realistische kleuren.
 



De filminstelling Velvia laat de kleuren lekker knallen.

Conclusie

De X-M1 levert dezelfde beeldkwaliteit als zijn grote broers, met een eenvoudigere bediening en meer scènepresets voor beginners. Bij zijn introductie ligt de winkelprijs echter maar 100 euro lager dan die van de X-E1, die degelijker uitgevoerd is en een elektronische zoeker bevat. Tot de prijs zakt is het moeilijk de X-M1 aan te bevelen boven de X-E1.

Specificaties Fujifilm X-M1

Prijs: 699 euro (body), 849 euro (met 16-50mm)
Resolutie: 4.896 x 3.264 pixel
Sensor: CMOS, 23,6 x 15,6 mm
Lensvatting: X-Mount
Cropfactor: 1,5x
Gevoeligheid: ISO 200-6.400
Opnamestand: Auto, P/S/A/M, 10 scènepresets
Lichtmeting: Integraal, multi, spot
Scherpstelling: 49-punts AF of manueel
Burstmodus: 5,6 fps
Geheugen: SD-kaart
Afmetingen: 117 x 67 x 39 mm
Gewicht: 330 g