Reviews

Volvo V60 Plug-in Hybrid getest

Voordelen
Veel luxe en slimme afwerking vanbinnen
Slimme app
Dieselmotor ideaal voor veelrijders
Nadelen
Digitaal dashboard soms onduidelijk
Geen warmtepomp bij voorverwarming
Pittig prijskaartje
Aanbevolen prijs: €57.900
Waar te koop?
Totaalscore 8
Volvo heeft lang getwijfeld om op de hybridetrein te stappen, maar met deze V60 Plug-in Hybrid zorgt het ineens voor een statement van formaat. We moeten daarom voor luxe en techniek niet altijd naar Duitsland kijken, ook Zweden mag er zijn.

De Volvo V60 Plug-in Hybrid is voor ondergetekende een ietwat persoonlijk verhaal, omdat mijn vader twee jaar geleden door de aanpassing van fiscale regimes een interessantere wagen zocht. Uiteindelijk ging de voorkeur naar de Audi A5 Sportback 2.0 TDI , in plaats van de Volvo V60 Plug-in Hybrid. Deels omdat hij nog twijfelde om de Plug-in Hybride-prestaties, maar ook omdat de V60 pas een jaar later op de markt kwam. Ik kan nu zeggen dat mijn vader het mis had, want wat is de V60 Plug-in Hybrid een knappe auto.

Niet Duits

Bij luxewagens bomvol technologie denken we meestal aan Duitse merken zoals BMW, Mercedes en Audi, maar in datzelfde rijtje hoort eigenlijk ook Volvo thuis. Hun wagens zijn net zo deftig als die van onze Duitse buren, en ook qua techniek zijn ze elkaar waard. Het beeld van loodzware auto’s die wel veilig zijn maar veel verbruiken is al lang van het straatbeeld verdwenen, met als resultaat de minder zware plug-in hybrides. De V60 Plug-in Hybrid is de allereerste bij Volvo, en blijkbaar met succes: de nieuwe XC90 krijgt als tweede een plug-invariant mee en ook de V70 komt aan de deur kloppen.

Een blik op de website van Volvo laat direct zien dat de V60 Plug-in Hybrid vooral in de markt gezet wordt als bedrijfswagen. De site somt de fiscale feiten duidelijk op: 100% aftrekbaar, 93 euro voordeel alle aard en 0 euro belasting op inverkeerstelling. Gewone particulieren doen ook welhun voordeel, maar daar ligt duidelijk de focus niet voor Volvo. En dat is nog niet zo erg, want het is vooral dankzij klinkende theoretische verbruikscijfers en CO2-uitstoot dat de wagen een fiscaal aantrekkelijk plaatje meekrijgt. Bovendien is de V60 één van de eerste diesel plug-in hybrides, wat hem extra interessant maakt voor intensief gebruik en lange afstanden.

Vijfcilinder

Onder motorkap vooraan vinden we een vijfcilinder 2,4 liter turbodiesel die de voorwielen aandrijft. In combinatie met een zestrapsautomaat haalt hij een krachtige 215 pk. De elektromotor zit achteraan en neemt de achterwielen voor zijn rekening met een vermogen van 68 pk. Een kleine rekensom brengt ons dan op een gecombineerd vermogen van 283 pk wanneer je beide motoren combineert. Heeft dat nut? Om milieuvriendelijk te rijden hoeft dat natuurlijk niet, maar het zorgt er wel voor dat je van 0 naar 100 km/u vliegt in 6,1 seconden. Koppel dat aan een CO2-uitstoot van amper 48 g/km en je weet wat jouw volgende bedrijfswagen kan worden voor een interessant kostenplaatje.

Je kan met de V60 Plug-in Hybrid in drie verschillende modi rijden: Pure, Hybrid en Power. Pure betekent dat je volledig elektrisch rijdt, zonder enige hulp van de dieselmotor. Ondanks de tamelijk lichte elektromotor blijft de acceleratie vanuit stilstand een plezier, maar we zien weinig redenen waarom je dikwijls in Pure zou rondrijden. Het is potentieel enkel interessant wanneer je kleine afstanden moet doen omdat dat niet het sterkste punt is van een dieselmotor, maar zijn beperkte bereik van 50 km betekent dat je niet heel ver kan rijden. In de praktijk haalden we meestal 37 tot 40 km, wat net genoeg is voor ritjes door de stad.

Indicatiemeters

In Hybride modus kan je volledig zelf kiezen hoe de auto moet rijden. Het dashboard toont twee indicatiemeters, één aan elke kant van je centrale snelheidsmeter, waarop je het rijgedrag kan beheersen. Links kan je zien hoe je de elektromotor gebruikt, en waar het kantelpunt is dat de dieselmotor het overneemt. Lichte acceleraties kunnen puur elektrisch, maar van zodra je het gaspedaal iets dieper induwt, schakelt hij instant de dieselmotor aan voor een naadloze overgang. Aan de rechterkant zie je de batterijcapaciteit.

Van zodra je onder de 15 procent duikt, neemt de dieselmotor het onherroepelijk over om daarna te functioneren als een klassieke hybride. Hierin laadt hij de auto gewoon op wanneer je remt, en accelereert elektrisch in de mate van het mogelijke, afhankelijk van de batterijcapaciteit. Het enige wat me wel stoort tijdens deze momenten, zeker de eerste dagen, is de onoverzichtelijke weergave van beide indicatiemeters. Het accelereren en remmen wordt aan de hand van een schuivend streepje getoond, maar waarom niet met iets meer kleur werken, zoals bv een rode of groene gloed bij acceleratie en remmen. Ook de batterijcapaciteit is niet heel duidelijk zichtbaar. Opnieuw kunnen kleuren hier flink helpen, nu heb ik voornamelijk mijn elektrisch bereik digitaal afgelezen op de boordcomputer. Het klinken als kleine details, maar het zou het dashboard veel overzichtelijker maken.

Power

Dan blijft nog rijmodus Power over, eentje die voor zich spreekt. Hier gaat Volvo zowel de elektromotor als de dieselmotor combineren voor een totaal vermogen van 283 pk en een flinke 440 Nm koppel. Door de combinatie van de twee motoren geniet je bij de V60 ook van vierwielaandrijving, omdat de elektromotor de achterwielen voor zijn rekening neemt. Je kan ook gewoon in hybride de knop AWD inschakelen die je in de middenconsole vindt, maar dat lijkt me een overbodige keuze. Dan kan je beter gewoon Power nemen voor de beste prestaties. Wat Volvo opvallend duidelijk adverteert is de mogelijkheid om een aanhanger te trekken tot 1.800 kg. Bij de meeste hybrides is dat niet mogelijk, maar net als de Mitsubishi Outlander PHEV kan de Volvo V60 Plug-in Hybrid zorgeloos aanhangers trekken.

De elektromotor zit achteraan, ter hoogte van de achterwielen, en dat is ook de plaats waar Volvo de batterijen heeft geïnstalleerd van de V60 Plug-in Hybrid. Dat zorgt ervoor dat het koffervolume een flinke knauw krijgt tot een magere 310 liter. Dat is eigenlijk veel te weinig voor een grote auto als deze, maar mogelijk omwille van budgetredenen heeft de kofferruimte gewonnen boven de plaatsing onderaan de auto. Batterij plat? Je kan de V60 Plug-in Hybrid aan zowat elk huisstopcontact laden met een gemiddelde laadtijd van 3,5 uur als het stopcontact 16A aankan. 10A duurt 4,5 uur, 6A een kleine 8 uur. Snel genoeg voor deze plug-in, omdat je ook nog altijd de dieselmotor hebt om je uit de nood te helpen. Het laadpunt zit net naast de bestuurdersdeur vooraan, zodat je handig kan laden tussendoor zonder teveel moeite (en zonder te vergeten).

Numeriek gedeelte

Eenvoud siert in een auto, en dat is iets waar we op het eerste gezicht niet mee worden geconfronteerd in de V60 Plug-in Hybrid. De middenconsole bevat een massa knopjes om het gebrek aan aanraakscherm te compenseren, en de digitale tellers geven niet direct een goed idee hoe je rijdt. Het vraagt een inwerkperiode om de V60 te appreciëren, maar gelukkig duurt die niet zo lang. De weergave van de elektromotor vind ik nog steeds ongelukkig op de tellers, maar ik kan het wel appreciëren om verschillende ‘thema’s’ te kiezen. Er zijn er vijf in totaal die het dashboard een andere weergave meegeven, waarvan Sport onze favoriet is omdat de toerenteller dan groot in beeld verschijnt met een digitale snelheid. De combinatie van beide vult het beeld, terwijl bij alle andere thema’s er nogal veel ruimte onbenut blijft op het digitale display.

De centrale console is geen aanraakscherm, wat direct duidelijk maakt waarom er zoveel knoppen zijn. In feite valt dat aantal nog wel mee, omdat het numerieke klavier het geheel druk maakt. Waarom nog een numeriek klavier? Ik vroeg me dat ook af, tot ik besefte hoe gemakkelijk je hiermee bestemmingen kan ingeven in het navigatiesysteem. Het is geen zicht, maar ik snap wel de keuze van Volvo om het te integreren. Het is veiliger dan een aanraakscherm, en handiger dan een draaiknop.

Veiligheid

Volvo staat voor velen gelijk aan veiligheid, en dat merk je ook duidelijk aan de interface. Er is een volledig gedeelte gewijd aan ecologisch rijden, met verschillende tips en rijstijlen om het maximum uit de plug-in hybride te halen. Bijna alle knoppen in de auto hebben een uitleg, ook al zitten sommigen wat verstopt. Er zit zelfs een volledige handleiding in het systeem, met handige navigatie doorheen de verschillende onderdelen. Ook alle instellingen worden duidelijk gemaakt met een woordje uitleg, zodat je weet wat je telkens in- of uitschakelt. Soms had een aanraakscherm interessanter geweest, maar qua uitleg en informatie steekt Volvo er bovenuit. Na een paar dagen heb je de meeste functies vlot onder de knie en kan je alles naar wens instellen. Het enige wat me enigszins stoort, is het nietszeggende startscherm van de middenconsole. Er staat welke hulp actief staat, hoe je auto heet, en dat is het zowat. Waarom niet standaard op radio, navigatie, of de laatste keuze voordat je de auto uitschakelde?

De focus op veiligheid wordt nog extra doorgetrokken op vlak van techniek. De V60 Plug-in Hybride remt automatisch bij botsinggevaar en waarschuwt wanneer je dreigt in slaap te vallen, wanneer je plots van baanvak veranderd en wanneer er iets is in je dode hoek. Je kan zelfs niet vertrekken zonder de gordel aan te doen, of je moet de elektrische handrem manueel uitschakelen als je dat toch wenst te doen om een onverklaarbare reden. Verder staat gebruiksgemak centraal qua verwarming met een visueel mannetje waar je de ventilatie kan regelen. Je kan ook programmeren dat de auto warm is voor vertrek in de boordcomputer, maar dat gaat veel gemakkelijker met de Volvo On Call app.

Slimme app

Volvo On Call is een verplichte optie wanneer je de V60 Plug-in Hybride aankoopt, omwille van de handige gelijknamige app. Van alle autofabrikanten is dit de meest complete app met de meeste gegevens en een eenvoudige interface. Je kan in één oogopslag alle gegevens van het instrumentenbord lezen, net als alle waarschuwingslampjes, mochten die actief zijn. Je kan de wagen op afstand sluiten of openen, net als de verwarming inschakelen om in een lekker warme auto te zitten wanneer het winter is. Hier schakelt de V60-Plug-in Hybride de motor aan gedurende 1 tot 15 minuten, door jou zelf te kiezen. Hetzelfde geld voor de verwarmde zetels vooraan. Tot slot kan je gemakkelijk je verloren auto terugvinden, zelfs op een parkeergarage, dankzij het ingebouwd kompas en verschillende accelerometers.

Tot slot vind je in de V60 nog een ingebouwde browser en een aantal apps zoals Spotify om je wagen nog wat slimmer te maken. Je kan data gebruiken via wifi, bluetooth tether (wanneer je smartphone de dataverbinding deelt) of via een ingebouwde simkaart. Die laatste functie werkt het gemakkelijkst, maar ook bluetooth tether kon ons wel bekoren. Ook al werkte die functie niet met elke smartphone op de redactie, dus probeer zeker even in de showroom als die optie belangrijk is voor jou.

Sexy

Volvo heeft met de V60 Plug-in Hybride een prachtige auto afgeleverd die voor mij alvast het beste voorbeeld is van een plug-in hybride: krachtig, zuinig en compleet. De basisprijs is niet licht, 57.900 euro, maar de basisuitrusting is gelukkig al meer dan degelijk. Het is niet de meest sexy wagen, het interieur kan eenvoudiger een aantrekkelijker, maar het totaalplaatje klopt wel helemaal. Knap werk van Volvo, benieuwd hoe de andere autofabrikanten op deze wagen gaan reageren.

Blijf je graag op de hoogte van de recentste ontwikkelingen rond connected cars, van elektrische auto’s tot zelfrijdende wagens? Schrijf je dan nu in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief en ontvang binnenkort het laatste nieuws rechtstreeks in je mailbox!

Gerelateerde artikelen

Volg ons

TechPoll

Zou jij plaatsnemen in een zelfrijdende Waymo-taxi?

Laden ... Laden ...
De beste elektronica-acties van februari

De beste elektronica-acties van februari

Bekijken bij bol.com

Business