Review Razer Tartarus Chroma: Minitoetsenbord

peperduur
te weinig toetsen
verplichte registratie
Aanbevolen prijs: €99,99
Totaalscore 5
Gamers geven dikwijls veel geld uit aan accessoires, en dat weet Razer. De Tartarus is een nieuwe manier om munt te slaan uit de gamers, maar deze keer slaan ze de bal helemaal mis.

Gamers zijn een vreemd ras. Ze willen de meest flashy randapparatuur, alles moet instelbaar zijn in de kleuren van de regenboog, en alles moet topkwaliteit zijn. Gamers geven dikwijls veel geld uit aan accessoires, en dat weet Razer. De Tartarus is een nieuwe manier om munt te slaan uit de gamers, maar deze keer slaan ze de bal helemaal mis. De Tartarus Chroma is een minitoetsenbord dat eigenlijk de WASD-toetsen apart neemt, zodat je knoppen gemakkelijker kan aanpassen.

De Tartarus Chroma heeft drie rijen van vijf toetsen, een 8-puntdruktoets en twee knoppen. Je moet het met je linkerhand gebruiken, anders past het niet. De polssteun kan je in verschillende standen naar achter schuiven. We moeten toegeven dat het bijzonder comfortabel aanvoelt, maar er is toch wel een leercurve die je niet mag onderschatten. Razer levert bij populaire spellen zoals World of Warcraft automatische profielen mee, maar die kan jij niet verder aanpassen. Stom, want de enige andere optie is om het zelf te programmeren.

15 toetsen is in de meeste games iets te krap, daarom kan je snel tussen acht (!) verschillende keymaps kiezen. In totaal kan je dus 120 toetsen programmeren, maar niemand die na keymap twee nog weet wat er allemaal is geprogrammeerd. Bovendien is het wisselen soms verwarrend, waardoor je meestal altijd vast bij keymap 1 blijft. Iets dat we haten: verplicht registreren om de software te gebruiken. Het is leuk omdat je zo alle gegevens en macro’s handig van computer tot computer kan synchroniseren, maar verplicht het daarom nog niet.

We testten de Chroma-versie van de Tartarus, die 20 euro duurder is. In ruil kan je alle kleuren van de regenboog selecteren en alles synchroniseren met andere Chroma-randapparatuur. Helaas zorgt dat er wel voor dat je 100 euro betaalt voor amper een kwart van een volwaardig toetsenbord. Dat is gewoonweg veel te veel, en bovendien heeft de Tartarus geen mechanische toetsen. Daarvoor moet je 30 euro meer opleggen, wat het nog absurder maakt. Gamers zijn een bijzonder publiek, maar dit is voor ons een stapje te ver.