Review Xbox Elite Wireless Controller Series 2: De beste Xbox-controller

xbox elite wireless controller series 2
Ingebouwde batterij
Comfort en bouwkwaliteit
Enorm veel aanpassingsmogelijkheden
Prijzig
Aanbevolen prijs: €179,99
Of je nu een PlayStation-fanboy bent of altijd al een voorliefde hebt gehad voor Xbox, de meeste gamers zijn het erover eens dat de Xbox-controller superieur is. Toen Microsoft de Xbox Elite Controller uitbracht in 2015, deden ze daar nog een schepje bovenop.

Ondertussen zijn we aanbeland bij de tweede generatie van de controller: de Xbox Elite Wireless Controller Series 2. Wie zich afvraagt of het wel slim is om een Xbox Elite Controller te kopen aangezien de Xbox One zijn laatste levensfase ingaat, kunnen we geruststellen. Microsoft’s nieuwe Xbox Series X zal namelijk volledig compatibel zijn met de huidige Xbox One-accessoires, dus ook met de Xbox Elite Controller of Xbox Elite Controller Series 2.

Eerste generatie vs. tweede generatie

Twijfel je tussen de originele Elite Controller en de Series 2, dan is er eigenlijk niets om over te twijfelen. De Series 2 is namelijk op elk vlak een betere versie. De nieuwe generatie introduceert enkele verbeteringen, zoals een hogere duurzaamheid en een interne batterij (in tegenstelling tot de afzonderlijke AA-batterijen in de eerste generatie). De toevoeging van een interne batterij is mogelijk de grootste wijziging aan de controller. In de doos vind je ook een elegant charging dock waarmee je de controller kan opladen. Volledig opgeladen, kan je ruim 40 uur gamen met de controller alvorens deze opnieuw te moeten opladen. Cijfers waar de DualShock 4 enkel maar van kan dromen. Daarnaast beschikt het nieuwe model over bluetooth, waardoor hij perfect te gebruiken is met mobiele apparaten zoals laptops en tablets. Zo zit je ook meteen goed wanneer je de controller wil gebruiken in combinatie met Project xCloud, Microsoft’s eigen cloud gaming dienst die op moment van schrijven in een testfase verkeert.

xbox elite controller series 2

Eerste ervaring

In tegenstelling tot concurrerende high-end controllers, kan je bij de Xbox Elite Controller Series 2 het gewicht niet aanpassen. Voor mij was dat ook helemaal niet nodig, want de controller heeft een aangenaam gewicht waardoor hij uitstekend in de hand ligt.

In het bijgeleverde opbergtasje vind je naast de controller ook een USB-C kabel, oplaadstation en een aantal verwisselbare knoppen. Het gaat dan bijvoorbeeld om twee verschillende versies van het D-Pad, drie sets thumbsticks, en de paddles voor achterop. Alle onderdelen zijn eenvoudig te vervangen en vallen netjes op hun plaats aan de hand van magneten. In de thumbsticks zit er niet alleen variatie qua vorm, maar ook qua lengte. Je kan dus zelf bepalen of je liever korte of lange thumbsticks wil. De weerstand van de thumbsticks kan je bovendien ook zelf aanpassen via een schroefje. Zo kan je de precisie van de controller wat opschroeven, vooral handig bij shooters!

Achterop vind je naast de vier standaardtriggers van de Xbox-controller (LB/RB/LT/RT) ook vier paddles die uniek zijn voor de Xbox Elite-controller. Het gedrag van deze paddles kan je volledig naar eigen wens configureren via de software (zie verder). Ook vind je twee hair trigger locks die bepalen hoe ver je de triggers kan induwen. Bij snelle shooters is het namelijk fijner om een kortere afstand in te stellen, terwijl je voor racegames liever de triggers dieper wil kunnen induwen.

Verder vind je nog een aantal standaardknoppen en aansluitingen, zoals een hoofdtelefoonaansluiting en een knop om verbinding te maken via bluetooth. Er is ook een USB C-aansluiting voorzien zodat je de controller ook kan opladen tijdens het spelen. In alle andere gevallen zal je wellicht liever het bijgeleverde oplaadstation gebruiken. Via de USB-poort kan je de controller trouwens ook probleemloos aansluiten op je computer.

Software

Qua comfort en gebruiksgemak scoort de Xbox Elite Controller Series 2 dus alvast goed. De echte kracht gaat echter schuil in de software. Via de Xbox Accessoire app kan je werkelijk alles aan de controller personaliseren. Niet alleen de knoppen, maar bijvoorbeeld ook hoe hard de controller moet trillen, hoe gevoelig de thumbsticks precies moeten zijn of het instellen van een dead zone voor de triggers. Het gaat erg ver, maar door het goede design van de app heb je nooit het gevoel dat je overweldigd wordt met de mogelijkheden.

Je kan een immense hoeveelheid eigen configuraties opslaan in de app, en je kan tot 3 profielen opslaan op het interne geheugen van de controller. Zo kan je makkelijk switchen tussen configuraties zonder de app erbij te moeten nemen. Bovendien worden alle instellingen gesynchroniseerd via de cloud, zodat je steeds een back-up hebt en de configuraties ook kan meenemen wanneer je op pc speelt of wanneer je op een andere Xbox console speelt.

De Xbox One Elite Controller Series 2 is simpelweg de beste Xbox-controller die momenteel op de markt is. Misschien zelfs de beste controller op de wereld, maar aan zo’n gewaagde uitspraak ga ik mij niet wagen.  Daar betaal je dan wel behoorlijk wat voor, want het accessoire kost zo’n 180 euro. Het voordeel is wel dat de controller ook gewoon bruikbaar is op Xbox’s next-gen console en pc waardoor je nog lang kan genieten van je investering.