Star Wars: Squadrons review

Acht ruimtetuigen om uit te kiezen
Campaign vanuit twee perspectieven
Geen microtransacties
Geen plannen voor DLC
Aanbevolen prijs: €39,99
Rondvliegen met een X-wing of TIE fighter, het kan in Star Wars: Squadrons van Motive Studios en dat helemaal zonder microtransacties.

“Hoe zou een moderne Star Wars-game met een focus op ruimtegevechten eruit kunnen zien?” Dat was de vraag die een groep gepassioneerde fans bij ontwikkelaar Motive zich op een dag stelde. Het passieproject groeide uit tot een pitch en Star Wars: Squadrons was geboren.

In Star Wars: Squadrons neem jij plaats in de cockpit van verschillende populaire starfighters net na de gebeurtenissen in Star Wars: Return of the Jedi. Je doet dat deels als piloot van de New Republic, dat volop in de transitie zit van rebellen tot leiders, en als onderdeel van het Galactic Empire. Het verhaal van de single player wordt dus verteld vanuit verschillende perspectieven.

Star Wars Squadron

Dat is ideaal, want de campaign heeft als grootste doel je vertrouwd maken met het rondvliegen in de verschillende starfighters. Zo zijn er in totaal namelijk acht te vinden in deze game, opgedeeld in vier categorieën. De namen zullen je ongetwijfeld vertrouwd in de oren klinken en je mag terecht enthousiast worden. Hier dromen we allemaal toch wel van bij het kijken van de films, niet? Het gaat om:

• Fighters: T-65B X-wing starfighter & TIE/ln starfighter (“TIE fighter”)
  • Bombers: BTL-A4 Y-wing assault starfighter/bomber & TIE/sa bomber (“TIE bomber”)
  • Interceptors: RZ-1 A-wing interceptor & TIE/IN interceptor (“TIE interceptor”)
  • Support: UT-60D U-wing starfighter/support craft & TIE/rp reaper attack lander (“TIE reaper”)

Over 14 missies zal je verschillende unieke personages leren kennen en zelfs enkele bekende namen de revu zien passeren. Voor al deze missies neem je plaats in de cockpit in een first person perspectief. Dat wil zeggen dat een groot deel van je scherm dus wordt ingenomen door lampjes, radars en andere informatie. In het begin is dat even overweldigend, maar gelukkig leer je gaandeweg bij. Zo zal je continu spelen met het verleggen van de stroom van je starfighter naar ofwel je motor, je wapens of je schilden. Een goede balans vinden is cruciaal. Soms geef je bijvoorbeeld graag wat snelheid op om langere tijd te kunnen schieten zonder dat je wapens oververhitten. Wanneer je die keuze maakt zal afhangen van de starfighter die je op dat moment bestuurt én of je een New Republic- of Empire-schip onder je zitvlak hebt, want hoewel een X-wing en TIE fighter onder dezelfde categorie vallen, voelen ze voldoende anders aan in gebruik. Dit komt de variatie zeker ten goede en zorgt ook voor extra keuze in de multiplayer.

Bovendien kan je elk schip aanpassen aan de hand van drie passieve componenten en vier actieve componenten. Denk daarbij aan de keuze tussen verschillende laserwapens en bommen, motoren, schilden, etc. In totaal zijn er 50 componenten om uit te kiezen. Deze zijn allemaal beschikbaar door simpelweg de game te spelen. Er zijn twee currencies die je kan verzamelen, maar buiten de 39,99 euro voor de game zelf, zal je geen enkele euro extra moeten investeren om er alles uit te halen (Marvel’s Avengers kan hier nog wat uit leren). Voor deze beslissing kunnen we Motive alleen maar toejuichen. Helaas wil dit ook wel zeggen dat de game hiermee voltooid is en er dus ook geen DLC gepland staat.

Motion sickness en VR

Toen we de game aangeboden kregen ter review heb ik even getwijfeld, want de vele richtingen die een starfighter uit kan vliegen en de camerabewegingen die daaruit volgen, leken een perfect recept voor motion sickness. Toch bleek dit best mee te vallen eens we aan de game begonnen en dat is deels omdat een groot deel van je scherm bestaat uit de cockpit. Ook is er steeds een crosshair aanwezig dat dienst doet als focuspunt terwijl de rest van het beeld in beweging is. De game is ook te spelen in VR, maar de gevolgen daarvan hebben we zelf niet kunnen ervaren. Wel kwamen we geregeld in situaties terecht waarin we wensten dat we even opzij of achter ons konden kijken en er lijkt dus wel een duidelijk voordeel te zijn aan spelen in VR.

Star Wars Squadron

Multiplayer

Eens je de campaign hebt doorlopen, ben je klaar voor het echte werk. Er zijn twee vormen van 5v5 multiplayer: Dogfights en Fleet Battles. Dogfights hebben onze persoonlijk voorkeur omdat ze voor veel snellere gameplay zorgen dan Fleet Battles. Je kiest met wat teamwork de juiste set-up, zorgt voor de finetuning van je schip en gaat daarna meteen aan de slag. Zoveel mogelijk vijandige spelers neerhalen voor de tijd verstrijkt is de boodschap en dat terwijl je een hoop debris probeert te ontwijken (of het gebruikt om je te verstoppen).

Fleet Battles vragen wat meer strategisch inzicht en zal ongetwijfeld populair zijn bij vriendengroepen, want om het beste uit de mode te halen is goede communicatie zeker nodig. Het doel is simpel: vernietig het vijandige vlaggenschip. De uitvoering neemt echter aardig wat tijd in beslag en je kan al snel rekenen op wedstrijden die zo’n 30 minuten duren, afhankelijk van hoe goed de spelers aan beide kanten zijn. Een Fleet Battle tot een goed einde brengen vraagt dan ook heel wat inspanningen en we waren blij met de voorziene tutorials, zodat we toch alvast even konden oefenen voordat we online gingen. Scoor je daar goed, dan kan je door hoog te eindigen in de rangschikking enkele unieke cosmetics verdienen, zoals een Ewok bobblehead voor in je cockpit. Wie wil dat nu niet?

Star Wars Squadrons: Eindoordeel

Star Wars: Squadrons is een enorm vermakelijke game geworden. Op single player vlak kan je genieten van een verhaal dat perfect past in het Star Wars universum dankzij de leuke personages en de vele herkenbare starships. Competitieve spelers kunnen zich op multiplayervlak dan weer helemaal laten gaan in spannende 5v5 gamemodi. Motive bewijst met deze game bovendien dat de old-school aanpak zonder microtransacties en DLC nog altijd gewoon werkt. Een aanrader voor iedereen die er al eens van heeft gedroomd om met een X-wing door de ruimte te vliegen. May the force be with you!

Star Wars: Squadrons is beschikbaar voor PS4, Xbox One en PC. De beste prijzen voor de consoleversies vind je op Bol.com.