Hearthstone Darkmoon Faire review: Geweldige set, minder geweldige wijzigingen

Duels als nieuwe game mode
Rewards Track stelt teleur
Battle Pass vraagt extra investering
Mini-uitbreiding ook betalend
Aanbevolen prijs: €79,99+
Hearthstone: Madness at the Darkmoon Faire zorgt opnieuw voor urenlang kaartplezier, maar doet dat in de schaduw van de slecht uitgewerkte Rewards Track.

Dinsdag vond de lancering van Madness at the Darkmoon Faire plaats, de meest recente uitbreiding voor Hearthstone, het digitale kaartspel van Blizzard. Nadat we al enkele weken met de nieuwe game mode Duels aan de slag konden, was het eindelijk tijd om onze packs te openen en deze nieuwe set te verkennen.

Madness at the Darkmoon Faire in ongetwijfeld een van de grootste uitbreidingen die Hearthstone de voorbije jaren gezien heeft. Naast een volledig nieuwe set van 135 unieke kaarten en de aankondiging van een mini-uitbreiding binnen enkele maanden en de volledige aanpassing van het quest-systeem, zagen we voor het eerst sinds Battlegrounds een nieuwe spelmodus verschijnen met Duels.

Hearthstone Duels

In Duels bouw je een deck aan de hand van 10 kaarten uit je eigen Hearthstone collectie, waarna je je deck geleidelijk aan opbouwt door meer te winnen. Klinkt dat bekend? Dat is het ook, want Duels is grotendeels gebaseerd op de populaire Dungeon Run en Monster Hunt adventures uit eerdere uitbreidingen. Er zijn echter enkele verschillen. Zo speel je niet langer tegen de computer, maar kom je oog in oog te staan met echte spelers. Duels heeft dan ook een competitief element meegekregen. Je kan Casual Mode spelen, maar voor de durvers is er de Heroic Mode. Dit kost je een enkele euro’s, een Tavern Ticket of 150 goud.

Darkmoon Faire Duels

De opzet doet met andere woorden aan Arena denken, waar je ook beloond wordt met betere prijzen als je meer wint en waar er na drie keer verliezen een einde komt aan je run. In Duels kies je echter niet alleen je class, maar ook een eigen Hero Power. Zo kan je dus opteren voor een specifieke speelstijl en dat biedt heel wat mogelijkheden. Tijdens de early access was er één Hero Power beschikbaar, maar ondertussen zijn dat er al twee, met een derde die binnenkort vrijkomt. Elke class heeft ook zes Signature Treasures, unieke kaarten met een bovengemiddelde impact. Net zoals de Hero Powers komen deze geleidelijk aan beschikbaar doorheen het eerste seizoen van Duels, genaamd Wizard Duels. Verwacht echter niet dat je het dan allemaal gezien hebt, want in het tweede seizoen mag je nieuwe Hero Powers en Signature Treasures verwachten. Blizzard wil Duels duidelijk fris houden, iets dat in Arena vaak nogal moeilijk was omdat wijzigingen lang op zich lieten wachten. In Duels heb je als speler echter zelf in de hand wat je speelt.

Duels Darkmoon Faire Hearthstone
Welke treasure kies jij?

De mode werd ook door de Hearthstone community positief onthaald, al was niet iedereen even opgezet met het feit dat je gebruik moet maken van kaarten uit je eigen verzameling en dan vooral uit oudere sets. Deze worden immers al eens vaker omgezet in dust om zo op een goedkopere manier kaarten van nieuwe sets te maken. Duels is dus niet voor iedereen even betaalbaar en vereist een zeker investering van de kant van de speler. Daarbovenop komt ook nog eens het nieuwe quest-systeem dat Hearthstone goud (en bijgevolg Duels) minder toegankelijk maakt. Wat hier fout is gegaan, lees je verder in deze review.

Madness at the Darkmoon Faire: Beoordeling van de set

Het zou immers verkeerd zijn om de beoordeling van Madness at the Darkmoon Faire te laten afhangen van de financiële beslissingen van Blizzard. De community lijkt immers al eens te vergeten dat er achter de schermen veel gepassioneerde mensen aan Hearthstone werken en zij gewoon de best mogelijke uitbreiding willen maken onafhankelijk van wat het management wil.

Hearthstone speelbord
De nieuwe set komt met een nieuw speelbord.

Dit is opnieuw gelukt, want Darkmoon Faire is een geweldige set geworden. Spelers vragen al heel lang om de populaire kermis uit World of Warcraft naar Hearthstone te brengen. De game developers hadden ervoor kunnen kiezen om er een vrolijke set vol humor van te maken, maar die hebben we met Scholomance Academy net gehad. Tijd dus om opnieuw een duister element toe te voegen en dat komen we tegen in de vorm van de herrezen Old Gods. C’Thun, Yogg-Saron, Y’Shaarj en N’Zoth kwamen voor het laatst aan bod in Whispers of the Old Gods uit 2016 en zijn klaar om opnieuw voor chaos te zorgen.

Corrupt en de terugkeer van de Old Gods

Dit doen ze onder andere door het nieuwe keyword: Corrupt. Corrupt kaarten hebben meerdere vormen. In hun standaardvorm zijn ze oké, maar speel je een kaart met een kost die hoger ligt dan die van de Corrupt-kaart, dan zorgen de Old Gods voor een krachtigere variant die plots een veel grotere impact heeft. Carnival Clown bijvoorbeeld zorgt standaard voor twee clowns op het bord, maar speel je een 10 mana kaart, dan wordt je bord gevuld met zeven clowns. Soms is Corrupt al eens wat moeilijker te activeren, zeker vergeleken met Spellburst uit de vorige set, maar lukt het dan toch dan is de payoff ook wel de moeite waard. Shoutout trouwens naar de tekenaars, die twee versies van elke kaart moesten maken en de invloeden van de Old Gods prachtig in kaart hebben gebracht.

Wat de Darkmoon Faire meta betreft zien we nog steeds Face Hunter en Pure Paladin het zeer goed doen zonder veel nieuwe kaarten te gebruiken. Demon Hunters halen duidelijk wel een meerwaarde uit de nieuwe set want Aggro en Soul decks lijken zeer populair. Er is zelfs een OTK deck, al ziet dat gelukkig minder succes. Onderaan de ladder vinden we Priest en daar zijn we op zich zeer blij mee, want we zijn nog niet bekomen van hun dominante rol ten tijde van Ashes of Outland. Verder zijn alle Old Gods speelbaar, al hebben sommige meer succes dan andere. Hun battlecries zijn bovendien vergelijkbaar met de originele versies, maar voldoende anders om uniek te zijn.

Als set krijgt Madness of the Darkmoon Faire van mij dan ook een goede score, maar we kunnen niet anders dan het hebben over de toevoegingen en wijzigingen die Blizzard heeft doorgevoerd.

The good…

Zo introduceerde Blizzard achievements in de game, iets waar al lange tijd vraag naar was. Een goede toevoeging, ook al kon de implementatie beter. Tijdens het spelen krijg je immers wel een melding te zien dat je een achievement behaalde, maar krijg je buiten de titel niet meer informatie. Hierdoor moet je na je match op zoek naar de achievement in het overzicht en dat is gewoon minder leuk. Een pop-up had hier prima geweest, maar ik vermoed dat Blizzard hiervoor technische beperkingen tegenkwam in de ondertussen zes jaar oude Hearthstone client. Die moet immers voor zowel mobiele apparaten als desktop optimaal werken. Als het tijdens een match niet kan, dan graag even aan het einde tussen de andere informatie?

achievements hearthstone Darkmoon Faire

The bad…

Waar Blizzard echter compleet de mist is ingegaan, is met de nieuwe Rewards Track. Jarenlang kreeg je in Hearhstone dagelijks quests die een bepaalde som goud opleverden, aangevuld met 10 goud voor elke 3 wins in het spel. De meeste spelers sparen dit goud tijdens uitbreiding X, om het vervolgens te kunnen uitgeven bij de start van uitbreiding Y. In het nieuwe systeem blijft goud de munteenheid om packs te kopen, maar krijg je enkel nog experience (ervaringspunten) voor het voltooien van de dagelijkse (en nieuwe wekelijkse) quests. Goud verdien je vanaf nu door met je experience in level te stijgen op de nieuwe Reward Track. Onderweg naar level 50 vind je hier goud, legendaries en packs. Vanaf level 50 krijg je 150 goud per level.

Quests
Quests geven niet meer zoveel als gehoopt.

Dat klinkt prima, maar al snel werd duidelijk dat dit niet het geval was. De totale hoeveelheid goud die je als speler verdient ligt volgens verschillende bronnen immers lager dan in het vorige systeem, terwijl Blizzard vanaf het begin communiceerde dat je absoluut niet minder goud zou krijgen onder het nieuwe systeem. Bovendien zou je substantieel meer speeltijd moeten investeren om het Rewards Track te voltooien om dan uiteindelijk minder te krijgen. De levels gaan heel snel in het begin, maar al snel heb je meerdere dagen nodig om één level te stijgen.

Rewards Track
Je krijgt snel heel veel, maar dan wordt het minder.

Een bijkomend probleem is dat niet elke level goud geeft en je soms een pack of legendary krijgt. Veel van deze packs zijn van vorige sets of Year of the Dragon packs die begin volgend jaar roteren. Als gevolg voelen deze beloningen dan ook slechter aan dan 100 goud dat je kan sparen. Combineer dit met de trage vooruitgang en je krijgt van spelers te horen dat ze vastzitten op 140 goud met geen enkele manier om goud te verdienen in de komende dagen, waardoor ze geen Duels of Arena kunnen spelen tenzij ze hiervoor echt geld neerleggen.

The ugly…

Natuurlijk moet Blizzard geld verdienen aan Hearthstone, maar de beperkingen in de Rewards Track komen er bovenop een discussie die al enkele jaren aan het groeien is: Hearthstone is te duur. Spelers vinden dat ze amper voldoende kaarten krijgen voor een enkel deck als ze het bij de pre-order bundel van 80 euro houden, terwijl een traditioneel AAA-spel voor die prijs een volledige game levert. Nu, dit is altijd het verdienmodel van kaartspellen, maar wordt steeds meer zichtbaar in Hearthstone. Enkele jaren geleden had Hearthstone twee grote uitbreidingen per jaar en goedkope adventures, waarna dit er drie werden. Verder heb je nu zaken zoals Book of Heroes dat je 10 euro kost voor een single player ervaring, de Battlegrounds Pass van 20 euro die je nodig hebt om maximaal van Battlegrounds te genieten, en nu ook de Tavern Pass.

De Tavern Pass vraagt een extra investering om bij te blijven.

De Tavern Pass kost je 20 euro per set en geeft je, naast enkele skins, een boost in experience van maximaal 20 procent. Je kan de boost natuurlijk niet kopen, maar naar level 50 klimmen is zo intensief dat je bijna niet zonder kan. Tenslotte is de mini-uitbreiding die Blizzard heeft aangekondigd de druppel voor veel spelers. Bovenop de minimaal 100 euro per uitbreiding en dat driemaal per jaar, moet je nu ook nog eens investeren in een extra set kaarten.

Eerste stap in de goede richting

Hearthstone is dus een enorm dure game, daar kan je moeilijk om heen. Het ook maar iets verminderen van de Free-to-Play elementen van het spel zorgt dan ook volledig terecht voor ontevredenheid binnen de community. Op het moment van schrijven heeft Blizzard een eerste toegeving gedaan en zullen zes packs die je tussen level 40 en 50 krijgt omgezet worden in een totaal van 1350 goud. Game Director Ben Lee liet ook weten dat toekomstige in-game Hearthstone-evenementen voor een enorme boost in experience zullen zorgen, maar ging daarover verder niet in detail. Dit is een goede stap in de richting van een beloningssysteem dat minstens gelijk is aan het oude, maar pakt het grotere probleem van de kost van Hearthstone natuurlijk niet aan. Bovendien vermindert het de waarde van spelen buiten de periode van de evenementen.

De Hearthstone-community heeft alvast enorm veel feedback geleverd in de vorm van manieren waarop het beter kan en ik hoop dan ook dat Blizzard openstaat om te luisteren en vooral ook te communiceren. Het onderscheid tussen Blizzard als bedrijf en de ontwikkelaars in Hearthstone’s Team 5 is hier hoe dan ook heel belangrijk om te onthouden.

Disclaimer: TechPulse ontving van Blizzard een 80-pack pre-order bundel. Blizzard kreeg daarvoor geen inspraak over de inhoud en krijgt de review pas samen met onze lezers te zien. De review van de set en mijn mening over de Rewards Track is gebaseerd op zes jaar ervaring met Hearthstone, waarvan het grootste deel niet-professioneel.