Microsoft Xbox Wireless Headset review
Gemakkelijke bediening
USB-C
Kortere microfoon
Hogere tonen sneller aan limiet
Aanbevolen prijs: €99,99
Bij de keuze van een nieuwe headset mag je de Xbox Wireless Headset niet overslaan. Voor 99 euro is dit de betere headset voor je console.

Als het over gamingheadsets gaat, zien we vaak merken als Turtlebeach, Logitech of Steelseries voorbijkomen. Allemaal uitstekende modellen, maar als je een headset wil kopen voor je nieuwe console is het echter belangrijk dat je goed vergelijkt. Ook de prijs is een belangrijke factor. Dus hebben we mogelijk een leuk exemplaar voor jou. Begin dit jaar lanceerde Microsoft een nieuwe gamingheadset voor Xbox Series X/S. De Wireless Headset is op maat gemaakt van je nieuwe next-genconsole en Windows 10-pc natuurlijk. Nu wilde de softwaregigant zijn gamingklanten extra kwaliteit bieden met de nieuwe Xbox Wireless Headset. Wij gingen ermee aan de slag in combinatie met de Xbox Series S en zijn een fan van het eerste uur.

Uiterlijk

De Wireless Headset heeft een opvallend leuke uitstraling. Geen bulky hoofdtelefoon met te veel toeters en bellen, wel een softe headset met het herkenbare groen, ronde afwerking en twee oorkussens die het comfort van deze headset prima 10 punten opleveren. De directe concurrenten van deze modellen zijn bijvoorbeeld een Astro A20 (gen 2) of een Teufel Cage, als je de twee exemplaren even vergelijkt zal je snel merken dat de Xbox Wireless Headset een pak aantrekkelijker is. Ik vind de Astro A20 namelijk té opvallend voor een headset, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Xbox Wireless Headset review
Wij zijn alvast fan van het design.

USB-C

Gelukkig heeft Microsoft aan ons gedacht en heeft deze headset een handige USB-C-poort aan boord. Die zal je in principe niet nodig hebben, want de headset werkt volledig draadloos. Toch levert de fabrikant een extra lange USB-C-kabel mee waardoor je tijdens het gamen toch kan verder spelen, mocht je headset in het midden van een Warzone-sessie uitvallen. Die draadloze koppeling met je Xbox X/S gaat trouwens enorm eenvoudig. De console herkent je hoofdtelefoon meteen en de verbinding gaat iedere keer weer automatisch. Ook als je de Xbox Wireless Headset activeert zal je Xbox mee opstarten.

Tijdens het gamen

Voor je aan de slag kan met je headset moet je natuurlijk opladen. Het grote voordeel van dit model is dat laden zeer snel gaat. In een half uurtje heb je al 50% batterijduur als je de USB-C-kabel van Microsoft gebruikt. Heb je meer geduld, dan is je headset normaal gezien op ongeveer drie uur opgeladen met een batterijduur van wel 15 uur. Dat is best veel voor een draadloze headset van 99 euro.

Zoals vermeld heeft de Xbox Wireless Headset een heel minimalistisch design. Aan de twee ronde oorkussens heb je aan de buitenkant aan iedere zijde een draaiknop: eentje om het volume te regelen en eentje om de actieve ruisonderdrukking te bepalen tijdens het spel.

Aan de achterkant zit een aan/uit-knop en de kleine microfoon. Deze knop is meteen ook de knop die je nodig hebt om de hoofdtelefoon te koppelen met je toestellen. Op het eerste gezicht lijkt het alsof de microfoon te klein of te kort is, maar uit onze tests blijkt dat er nooit problemen waren met de verstaanbaarheid. Daarom is het dus een stuk minder erg dat je de microfoon niet verder kan uitrekken. Ook handig is de mute-knop op de microfoon, een functie die we vaak vergeten, maar echt wel een must is.

Xbox Wireless Headset review
Aan de achterkant zit de multifunctionele aan/uit knop.

Audiokwaliteit

Niet te vergeten. Hoe klinkt deze headset van Microsoft nu? Wel, fantastisch. Je voelt warme diepe tonen en bassen. Ook hogere tonen zijn mooi in balans, al voel je wel dat ze soms snel aan hun limiet zitten. Maar met de actieve ruisonderdrukking en een gemiddeld volume zit dat helemaal goed. Vooral in Shooter-games als Warzone of Far Cry komt de Xbox Wireless Headset helemaal tot zijn recht. Het is een leuke hoofdtelefoon die niet mag ontbreken bij je nieuwe Xbox.

En dat is niet alles. Deze headset ondersteunt ook Dolby Atmos en DTS-X. Allemaal toeters die mooi meegenomen zijn voor deze betaalbare prijs.

Specificaties

• Audio: 40mm luidsprekers (32ohm)
  • Bluetooth: 4.2
  • Batterij: 15 uur speelplezier na 3 uur laden
  • Gewicht: 312 gram
  • Extra: Dolby Atmos, DTS-X, USB-C laden

Is de Xbox Wireless Headset iets voor jou?

Het antwoord is volmondig ja. Heb je thuis een nieuwe Xbox Series X of S staan maar mis je nog dat tikkeltje extra tijdens het gamen? Dan raden we aan om niet langer te zoeken. Voor 99 euro krijg je van Microsoft een totaalpakket aan leuke functies en tools in combinatie met een design dat ook nog eens een streling voor het oog is. Helaas is de microfoon niet uit te schuiven, maar dat is ook nergens voor nodig aangezien de kwaliteit van je mic meer dan voldoende is. Voor deze prijs en gezien de functies krijgt deze headset van ons een 9/10.

Rechteraanzicht van de Xbox draadloze headset.
De korte microfoon geeft de headset een unieker karakter.