ADO Air 28 Pro review: verbetering, maar vooral verandering
Een goede fiets maken is een kunst op zich. Met de Air 28 bewees het Chinese A Dece Oasis, afgekort tot ADO, dat ze begrepen hadden hoe ze dat moeten doen. Met de Air 28 Pro laat het bedrijf zien dat het ook goed naar feedback kan luisteren, al verloren ze daardoor misschien wel het een en ander uit het oog.
Op de originele Air 28 viel eigenlijk niet bijzonder veel aan te merken. ADO zette het model neer als de ideale stadsfiets, en wist dat tot op zekere hoogte wel te bieden. Visueel is de fiets misschien iets minder aantrekkelijk dan een Cowboy, Veloretti of Gazelle, maar fietsen doet ‘ie wel netjes. Je zit op de fiets vrij rechtop, waardoor de fiets behoorlijk comfortabel is. Met de ADO Air 28 Pro probeert het merk de successen van de Air 28 verder te zetten, al lukt dat maar matig.
Beter zichtbaar en veiliger
We moeten het wel meegeven: zo goed als elk minpuntje waar we aan konden denken, werd met deze fiets weggewerkt. Een ergernis aan de originele Air 28, was bijvoorbeeld het achterlicht: het ging daar om een los achterlicht, dat met een beugeltje aan het zadel bevestigd wordt. Op zich niet zo heel erg, ware het niet dat het lichtje niet bepaald stevig en energiezuinig was. Dat euvel werd weggewerkt door de Air 28 Pro van een achterdrager te voorzien, met een achterlicht ingewerkt. Dat licht gaat, samen met het voorlicht, netjes automatisch aan als het buiten wat donkerder wordt. Dat licht is duidelijk zichtbaar, zoals het hoort.
Wat iets minder goed zichtbaar is, dat zijn de pinkers die meteen in dit achterlicht geïntegreerd werden. Daarmee kan je jezelf op een brommer wanen, maar maak jezelf geen illusies: voor meeste weggebruikers zijn de richtingaanwijzers gewoon onzichtbaar. In het donker kan wie achter je rijdt inderdaad zien dat je linksaf probeert te slaan. Is het licht buiten, of komt een automobilist uit eender welke richting? Dan zal die de richtingaanwijzers niet gezien hebben: ze zitten namelijk enkel achteraan in dat achterlicht. Een mooie en veilige functie zou je denken, maar in dit geval is het eerder omgekeerd.
Nog zo’n heikel punt dat met deze fiets werd weggewerkt: eindelijk zitten er echte banden, met meer profiel op de fiets. Met de originele fiets was het, vooral tijdens nat weer en op gladde fietspaden, toch wel uitkijken in de bochten. Nu fiets je daar gewoon vlotjes door, wat de algemene fietservaring wel ten goede komt.
Verbeterd, maar vooral veranderd
Over die fietservaring gesproken: die is met de Air 28 Pro wel vollédig anders. Deze keer zit er namelijk een motor van Bafang in de fiets. Bij het vorige model vermeldde ADO het er niet bij, maar deze keer pakken ze trots uit met 40 Nm aan koppel. Dat is niet bijzonder veel, maar zeker toereikend om op de vlakte de 25 kilometer per uur aan te tikken. Bergop is het verhaal wat lastiger: zelf houden we van fietsen en trappen we steeds, ook als we al 25 per uur rijden, nog steeds lekker door. Met de ADO Air 28 lukte dat nog, maar met de Pro-versie is dat niet bijzonder aangenaam.
Dat komt doordat de nieuwe Bafang-motor ook voor je schakelt. Dat gebeurt volledig automatisch, waardoor je er geen controle over hebt. Op zich passen de instellingen van Bafang wel voor wie graag ontspannen fietst en er geen hoge cadans op nahoudt. Trap je doorgaans wat sneller en heb je dus een hogere cadans? Dan zal je het gevoel krijgen dat deze fiets je tegenhoudt, misschien zelfs nog voor je 25 per uur gaat. Wie een elektrische fiets in huis haalt om de knieën wat te sparen doet er goed aan om trager dan 20 per uur te rijden: daarna schakelt de fiets namelijk over naar een zwaarder verzet. Probeer je tegen 22 per uur een brug op te rijden? Dan zal je daardoor flink je best mogen doen. De ‘Advanced Dual Shift’ zouden we dan ook liever kunnen uitzetten, zodat we zelf wat meer controle houden over de rij-ervaring.
Moeten we wel meegeven: de Bafang-motor blijft geruisloos, hoeveel kracht je er ook uit probeert te sleuren. Dat pas goed bij de ontspannen rijervaring van deze fiets.
Actieradius
Ook op vlak van actieradius boert de ADO Air 28 Pro achteruit. Bij de vorige fiets waren we al kritisch over de 100 kilometer die het merk voorschreef. De Pro-versie lijkt op dezelfde berg getest te zijn: ook hier zegt ADO dat je 100 kilometer ver kan fietsen, maar dat is niet waar. Op de eerste ondersteuningsstand geraakten we net geen 60 kilometer ver. Doe daar wat wind en heuvels bij, en je mag na een kleine 50 kilometer aan de lader. Toereikend genoeg voor een stadsfiets, maar dus absoluut geen 100 kilometer.
Opladen kan trouwens nog steeds door het zadel uit de fiets te halen: de batterij zit namelijk verwerkt in de zadelpen, wat bijzonder handig is. De Air 28 en 28 Pro komen allebei inmiddels met een slot voor die batterij: met een klein sleuteltje zorg je ervoor dat die er niet meer uit kan, zodat je diefstal kan voorkomen. Om de veiligheid wat extra op te schroeven, kan je de quick release zadelpen wel enkel afstellen met een inbussleutel met pin. Dat is de hel. Ten eerste heeft niemand, behalve dieven, zo’n sleutel standaard op zak. Ten tweede: wanneer je de quick release lost, lost de schroef een beetje door de vrijgekomen spanning. Als je die veiligheidssleutel niet op zak hebt, zal je daardoor tijdens het fietsen naar beneden zakken. De vergrendeling op zich is mooi, maar daar had gewoon een inbusschroef in mogen zitten die je met de hand kon aandraaien. Wie het zadel écht wil stelen zal daar namelijk nog steeds in slagen.
Conclusie
Wanneer je de twee fietsen naast elkaar zet, wordt wel meteen duidelijk dat de Air 28 Pro iets volwassener is dan zijn voorganger. De rij-ervaring is wat meer ontspannen en het totaalpakket is net wat afgewerkter. Dat de achterdrager geïntegreerd is, zorgt er ook voor dat je minder knutselwerk hebt als de fiets uiteindelijk aankomt. Toch blijft iets of wat een wrange nasmaak hangen: de Air 28 Pro is een stuk saaier dan de normale Air 28. Die fiets voelde effectief wat jeugdiger, wat plezieriger om op te fietsen, maar was zeker niet minder comfortabel.
Een keuze voor de Air 28 Pro is dan ook geen keus voor de betere fiets, zoals de ‘Pro’-toevoeging doet vermoeden. In plaats daarvan is het een keuze voor een Bafang-motor met schakelsysteem in plaats van een motor van MiVice, wat vooral het karakter van de fiets verandert. De Pro-versie biedt een iets rustigere rijervaring, terwijl de vinnigere types ongetwijfeld de reguliere Air 28 kunnen smaken.